Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Ondertekening bestuursovereenkomst A15

Toespraak | 03-03-2008 | Hoogvliet | Minister Camiel Eurlings

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Beste mensen,

Goed om hier bij elkaar te zijn, belangrijk ook. Maasvlakte 2 is op komst, van groot belang voor de ontwikkeling van de Rotterdamse haven én voor groei van de Nederlandse economie. Maar de nieuwe Maasvlakte kan alleen van betekenis zijn, als die makkelijk en vlot te bereiken is. Als minister van de Randstad heeft dit logischerwijze mijn hoogste prioriteit. Een goede ontsluiting is zó ontzettend belangrijk: als het haven- en industriegebied slecht bereikbaar is, krijgt de Nederlandse economie het benauwd. Door hier vandaag met elkaar de handen ineen te slaan om de A15 Maasvlakte Vaanplein bereikbaar te houden, maken we dus een grote stap voorwaarts.

De A15 heeft in zijn huidige vorm te weinig capaciteit om groei op te vangen, die loskomt door de Maasvlakte 2. De opknapbeurt is dus noodzakelijk om de mainport en het achterland bereikbaar te houden. Ook de gemeentes in de buurt hebben een vlotte A15 nodig. De regio Rijnmond is volop in ontwikkeling, wat natuurlijk heel positief is. Dat betekent alleen extra mensen en extra bedrijven die extra ruimte op de weg kunnen gebruiken.

We hebben de plannen zo ingestoken dat ook bereikbaarheid over het water verbetert, bijvoorbeeld voor hogere en bredere doorvaart door de vernieuwde Botlekbrug. Schepen kunnen makkelijker doorvaren én de automobilisten hebben minder vaak een open brug. En met een schuin oog op de toekomst; de nieuwe brug maakt het mogelijk om de in de toekomst dubbelspoor aan te leggen. Dat zijn zo de grote lijnen van onze plannen, waar we de komende tijd verder richting aan gaan geven.

Waar het vandaag om gaat, en wat we te allen tijde in ons achterhoofd moeten hebben, is dat we dit samen voor elkaar willen krijgen. Toen dit project vorig jaar onder de Randstad Urgent-vlag kwam, heeft het `samengevoel' ook nieuwe vleugels gekregen. U heeft dat bijvoorbeeld al laten zien in de overlegsessies, dat is super, dus hou dat vooral vast.
Sowieso is het een felicitatie waard dat dit de een van de eerste convenanten is binnen Randstad Urgent die ik onderteken. Daar wil ik mijn duopartner wethouder Baljeu in het bijzonder voor bedanken en ik ben trots op de goede samenwerking tussen de regio, en in het bijzonder de stadsregio en de projectorganisatie die hiertoe geleid heeft. Het getuigt van daadkracht dat we vóór het Ontwerp Tracé Besluit al afspreken hoe we de A15 zullen opknappen, zo sorteren we als het ware voor op de toekomst.

Beste mensen,
Dat we de samenwerking bekrachtigen is pure winst voor iedereen, maar de winst komt niet zonder enige verplichting. En laat ik eens bij mezelf beginnen.
U mag van mij verwachten dat ik me inzet voor het behoud van het draagvlak.
Iets anders waar u me aan mag houden is de manier van aanbesteding. Door met een Design Build Finance Maintain-contract te werken, dat wil zeggen bouwen en voor langere tijd onderhouden, wil ik de markt prikkelen om met creatieve oplossingen te komen voor de uitbreiding van de wegcapaciteit. Een bedrijf gooit zijn reputatie in de strijd, en daar kunnen wij van profiteren.

Verder wil ik me hard maken om de regio tijdens de werkzaamheden bereikbaar te houden. Mijn zorgen daarover zijn u als het goed is niet onbekend, u deelt die ook. We hebben onder andere afgesproken dat we kijken hoe we mensen kunnen verleiden om niet in de spits te rijden.

Andersom verwacht ik ook een aantal dingen van u. Dat is dat u het convenant serieus neemt en zich aan de afspraken houdt waaraan we ons allemaal commiteren. Rotterdammers houden wel van klare taal, dus als ik even oneerbiedig mag zijn, gooi niet bij het minste of geringste de kont tegen de krib. Dat is de sfeer die Randstad Urgent beoogd.
Ik verwacht vooral een voortdurende inzet voor de gezamenlijke zaak: een bereikbare regio Rijnmond.

Vandaag is in die zin een hele mooie mijlpaal. Wat niet wil zeggen dat we geen hobbels zullen tegenkomen onderweg. Zo hoeven we niet te verbloemen dat de financiering nog niet afgetimmerd is. Daar zullen we samen tijdens de MIRT-behandelingen verder over moeten praten om een oplossing te vinden.

Een tweede ding is dat de ontwikkelingen rondom luchtkwaliteit een bepaalde mate van onvoorspelbaarheid met zich meebrengen. Zo kijk ik met spanning uit naar de uitspraak van de Raad van State over de A4 bij Leiderdorp.
We lopen dus bepaalde risico's, maar laten we in gezamenlijkheid de risico's wel zo klein mogelijk proberen te houden.

Beste mensen,
Ik sluit natuurlijk niet af zonder in te gaan over de opmerkingen van de heer Opstelten over een verkeersonderneming. Ivo, ik bewonder het in jou dat je zo kordaat een schot voor de boeg geeft. De richting waarin jij denkt, spreekt mij aan. Wegbeheerders en bedrijfsleven die samen de schouders eronder zetten om de bereikbaarheid te verbeteren, zo zie ik het graag. Praktisch en zonder bestuurlijke rompslomp. Ik streef er naar om zo snel mogelijk over het of en wanneer een besluit te nemen. Het staat in ieder geval als een paal boven water dat de bereikbaarheid van Rotterdam en de haven ook tijdens de werkzaamheden aan de A15 op peil blijven.

Dank u wel.

Verwante onderwerpen


* Aanleg en onderhoud wegen