Gemeente Utrecht

2008 SCHRIFTELIJKE VRAGEN 08 Vragen van mevrouw K. Bouazani en mevrouw drs. F.I. van Iperen (ingekomen 5 februari 2008
en antwoorden door het college verzonden op 4 maart 2008)

In Trouw van 31 januari 2008 en de Volkskrant van 1 februari 2008 staan artikelen over de zogenaamde PRIMA(Proef Implementatie Anti-pestbeleid)-aanpak om pesten tegen te gaan. Deze aanpak is in Noorwegen ontwikkeld door Dan Olweus.

TNO heeft onderzoek gedaan naar de PRIMA-aanpak. Uit dit onderzoek blijkt dat het aantal gepeste kinderen met tweederde vermindert en dat het aantal pesters gehalveerd wordt.

De PvdA-fractie kiest voor kinderen en vindt het belangrijk dat pesten zo snel mogelijk wordt aangepakt. Het feit dat de PRIMA- aanpak zich richt op kinderen van 4 tot 12 jaar en volgens TNO zo succesvol is, spreekt ons bijzonder aan. Als pesten op de basisschool wordt aangepakt, voorkomt dit later bij oudere kinderen in het voortgezet onderwijs en op straat veel problemen.

Bovenstaand brengt de PvdA-fractie tot de volgende vragen aan het college:


1. Bent u bekend met de genoemde artikelen? Ja.


2. Bent u bekend met deze Noorse aanpak?
Ja.


3. Wat is uw mening over deze Noorse methode?

Het onderzoeksverslag van TNO vat de onderzoeksresultaten als volgt samen: Op de scholen die met de PRIMA-methode hebben gewerkt én bij controlescholen is het aantal kinderen dat wordt gepest en kinderen die anderen pesten in twee jaar sterk gedaald. Op scholen die werkten volgens de PRIMA-methode zijn deze dalingen groter dan bij controle scholen, maar dit verschil is niet in alle gevallen significant. Het is aannemelijk dat op eigen initiatief ontwikkeld anti-pestbeleid heeft bijgedragen aan de eveneens substantiële daling in pesten en gepest worden op de controle scholen. Onze mening is dat de resultaten van de PRIMA methode goed zijn. In vergelijking tot eigen anti-pestbeleid van controlescholen geeft het rapport geen aanleiding om de concluderen dat de PRIMA-methode de beste methode is.


4. Wat doen de Utrechtse basisscholen aan de bestrijding van pesten?

Preventie: Een meerderheid van de scholen heeft gedragsregels opgesteld. Inmiddels werkt bijna de helft van de scholen met het pedagogische programma Vreedzame School van onderwijs-begeleidingsdienst Eduniek. De Vreedzame School besteedt systematisch aandacht aan sociale vaardigheden, omgang met elkaar en inlevingsvermogen. Het lesprogramma Vreedzame School is uitgebreider dan dat van PRIMA. De GG&GD biedt weerbaarheids-trainingen aan voor groepen in het basisonderwijs. Tijdens de weerbaarheidtraining leren kinderen hoe ze voor zichzelf op kunnen komen met respect voor zichzelf en de ander. Bijna alle scholen meten regelmatig de veiligheidsbeleving van hun leerlingen. Aanpak van pesten: Scholen kunnen gebruik maken van de No Blame methode van Eduniek. De No Blame methode werkt net als de PRIMA methode niet alleen met dader en slachtoffer, maar ook met de groep toeschouwers en meelopers. Het voordeel van de No Blame methode is dat deze aansluit bij de methodiek van de Vreedzame School.


5. Zijn daar stedelijke afspraken over? Zo ja, welke? Zo nee, waarom niet?

Ja, zie boven.
Het resultaat van deze aanpak is dat tussen 2000 en 2007 het aantal leerlingen dat aangeeft nooit te worden gepest is gestegen van 37,4% naar 61,4%. Een verbetering van ruim 60%. Het aantal kinderen dat aangeeft vaak te worden gepest is in die periode gedaald van 9,1% naar 6,4%. Een verbetering van bijna 30%. Deze verbeteringspercentages komen overeen met die van de PRIMA-methode.


6. Zijn er scholen in Utrecht die deze Noorse aanpak toepassen? Nee. De methode is getest op scholen in de provincies Noord-Holland en Zuid-Holland en is nog niet in andere provincies toegepast.


7. Zo ja, welke scholen en met welk resultaat? Niet van toepassing.


8. Zo nee, wat zou deze methode in Utrecht kunnen toevoegen? Het onderzoek laat zien dat het belangrijk is dat het aanpakken van pesten systematisch gebeurt, en dat diverse methodes effectief kunnen zijn. De PRIMA methode komt sterk overeen met de No Blame aanpak en met de methodiek van de Vreedzame School. Daarom zijn wij enthousiast over de onderzoeksresultaten. Zodra de materialen en werkwijzen van PRIMA beschikbaar zijn, gaan we na op welke punten deze een verbetering bieden voor de bestaande aanpak, en hoe we deze verbeteringen in Vreedzame School en No Blame kunnen opnemen.


9. Wilt u zich inspannen om deze aanpak in het Utrechtse basisonderwijs in te voeren? Nee. zie antw.8.