Centraal Bureau voor de Statistiek Persbericht

PB08-015
4 maart 2008

Gemeentelijke heffingen stijgen ruim 4 procent

In 2008 innen gemeenten 4,4 procent meer aan gemeentelijke heffingen dan vorig jaar. Dat is vooral toe te schrijven aan de onroerendezaakbelasting (OZB) en de rioolrechten. Relatief gezien gaan echter de inkomsten uit secretarieleges en bouwvergunningen het meest omhoog. Dat blijkt uit cijfers van het CBS op basis van de gemeentebegrotingen.

Meer OZB door nieuwe WOZ-taxaties De opbrengst uit de OZB van eigenaren neemt met ruim 4 procent toe. De woningen zijn opnieuw getaxeerd waardoor de WOZ-waarde gemiddeld 7,8 procent hoger is. De WOZ-waarde is de maatstaf van de OZB-heffing. Veel gemeenten verlagen hun OZB-tarieven als compensatie voor de hogere WOZ-waarde.

Rioolrechten stijgen iets minder De rioolrechten stijgen met 6,4 procent. Deze toename past in de trend die een aantal jaren geleden is ingezet. De laatste vier jaar zijn de rioolrechten gemiddeld met 8 procent per jaar gestegen. Dit komt doordat de rioolrechten in deze periode door gemeenten extra zijn verhoogd om een kostendekkend niveau te kunnen bereiken. Verder besteden gemeenten het geld naast onderhoud, uitbreiding en vervanging van de riolen vooral aan de afkoppeling van het regenwater.

Secretarieleges flink duurder
De secretarieleges kosten de burger bijna 11 procent meer. Om de sterk ln. fors omhoog. De afgelopen twee jaar heeft het kabinet het maximumtarief gestegen kosten voor een chip in de reisdocumenten en de aanpassing van het productieproces te dekken, gaat het maximumtarief voor de identiteitskaart sbc. Bouwvergunningen leveren fors meer op voor de identiteitskaart niet verhoogd om de aanschaf voor de burger aantrekkelijker te maken.

w De bouwvergunningen brengen bijna 10 procent meer op. Dit komt door w tariefsverhogingen en toenemende bouwkosten. De tarieven voor bouwvergunningen zijn doorgaans een percentage van de totale bouwkosten. w
CBS Persbericht PB08-015 pagina 1 van 2

Technische toelichting
Het CBS heeft 394 vastgestelde begrotingen onderzocht. Bij de overige gemeenten was de besluitvorming door de raad nog niet afgerond en is zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de primitieve begrotingen. Wijzigingen die mogelijk het gevolg zijn van de besluitvormingstrajecten tussen primitieve en vastgestelde begroting kunnen gevolgen hebben voor de hier gepresenteerde uitkomsten.
In dit persbericht zijn de totale opbrengsten van de heffingen opgenomen. Toename van de opbrengsten zegt niet dat de lasten bij alle burgers met dezelfde percentages stijgen. In de eerste plaats zijn in de cijfers naast heffingen voor de burger ook heffingen opgelegd aan bedrijven opgenomen. Voorts is geen sprake van uniforme belastingdruk doordat er grote verschillen bestaan tussen de verschillende gemeenten.
Over de uitsplitsing van de belastingdruk naar gemeente is informatie beschikbaar naar grootte van gemeente, naar regio en per individuele gemeente.
De overige retributies betreffen de marktgelden en de begraafplaatsrechten. In de jaren 2004 tot en met 2007 waren deze niet als afzonderlijk te onderscheiden posten in de waarneming opgenomen.
De resultaten van het onderzoek zijn te vinden in StatLine, de database van het CBS op internet.

Tabel 1: Begrote opbrengsten van gemeentelijke heffingen 2007 2008 Mutatie 2008 t.o.v. 2007 mln euro %

Totaal 6 809 7 234 302 4,4 Onroerendezaakbelasting van
gebruikers 524 538 15 2,8 Onroerendezaakbelasting van
eigenaren 2 111 2 201 90 4,3 Hondenbelasting 54 56 3 4,7 Toeristenbelasting 113 119 5 4,7 Precariobelasting 85 89 5 5,5 Parkeerbelasting 445 467 21 4,8 Overige belastingen 38 39 1 1,8 Reinigingsheffingen 1 685 1 711 26 1,6 Rioolrechten 1 093 1 162 70 6,4 Bouwvergunningen 438 482 44 9,9 Secretarieleges 224 248 23 10,5 Overige retributies (nieuw) 123 Bron: CBS
CBS Persbericht PB08-015


---- --