Sanoma Uitgevers


Empty nester met baan meest geïnteresseerd in vakantie
---

05.03.08

Vaak wordt gedacht dat zij naast voldoende geld ook alle tijd hebben om met vakantie te gaan. Het nieuwste onderzoek van het 50+ Expertisecentrum, "Nieuwe Fasen, Nieuwe Wensen bracht 50+ers in verschillende levensfasen in kaart. En wat blijkt?

De werkzame empty nesters zijn het meest vakantieminded. Van deze werkende 50+ers geeft bijna driekwart aan een sterke interesse te hebben in vakanties ten opzichte van ruim 50% van de empty nesters die niet meer werken. De werkzame empty nester hecht ook meer waarde aan kwaliteit dan aan prijs in vergelijking met de andere twee levensfasen: de niet werkzame empty nesters en de 50+ers met nog thuiswonende kinderen.

50+er kiest op gevoel
In het onderzoek is ook een vergelijking gemaakt met de doelgroep 20-49.
Opvallend is dat deze jongere groep aangeeft langer na te moeten denken over de keuze voor hun vakantie dan 50+ers. Zij wegen zorgvuldig alle voor- en nadelen van elke vakantie-aanbieder tegen elkaar af, terwijl de 50+er zich meer laat leiden door gevoel en logisch nadenken. Mogelijk komt dit doordat 20-49-jarigen meer dan 50+ers het idee hebben dat de keuze voor een vakantie iets zegt over hun persoonlijkheid.
Verschil tussen aanbieders
Zowel van de 50+ers als van de 20-49-jarigen ervaart 34% veel verschil tussen de diverse aanbieders van vakanties en reizen. Slechts 6% van alle ondervraagden overweegt dan ook maar één aanbieder. Ruim 60% van de 50+ers maakt een keuze uit twee tot drie aanbieders en 21% zelfs uit vier tot vijf. Van de 20-49-jarigen doet maar liefst een derde dat.

Meer tijd en kwaliteit
Ruim 40% van de 50+ers geeft aan nu op een andere manier hun vakantie te kiezen dan tien jaar geleden. Ze nemen meer de tijd, letten meer op kwaliteit dan op prijs en hoeven minder rekening te houden met anderen. Dit laatste geldt uiteraard in mindere mate voor de 50+ers die nog kinderen thuis hebben. Zij doen ook langer over hun keuze. Behalve prijs en prijs/kwaliteitsverhouding speelt ook de vertrouwdheid van het merk een belangrijke rol bij de vakantiekeuze. De niet werkzame empty nesters vinden dit van alle 50+ers het meest van belang. 27% van deze groep geeft aan sterk merktrouw te zijn.

Inspiratie
De inspiratie voor een vakantie krijgt zowel de 50+er als de 20-49-jarige van internet en van vrienden en familie. Daarnaast zijn ook, met name voor 50+ers, tijdschriften een belangrijke informatiebron.

Onderzoeksopzet
Het kwantitatieve onderzoek is uitgevoerd door bureau Veldkamp. Voor het algemene gedeelte van het onderzoek Nieuwe Fasen, Nieuwe Trends zijn ruim 2200 respondenten ondervraagd. Daarnaast zijn zeven branches onderzocht. Per branche is gewerkt met een steekproef van 500 personen.