TNT Group

Persbericht

Postbank en TNT Post kiezen voor eigen verkooppunten

05 maart 2008, 07:30 CET - Den Haag/Amsterdam, TNT Post en Postbank gaan zich richten op eigen verkooppunten voor post- en bankzaken. Beide kondigen vandaag hun voornemen aan om gedurende de komende vijf jaar hun gezamenlijke dienstverlening in de hoofdpostkantoren te verplaatsen naar eigen TNT Post en Postbank locaties. Het hoofdpostkantoor zal in zijn huidige opzet verdwijnen. De verkooppunten in winkels waar TNT Post en Postbank hun diensten gezamenlijk aanbieden, blijven ongewijzigd. Met dit voornemen spelen TNT Post en Postbank in op marktontwikkelingen en de veranderende wensen van de Nederlandse consument. Doelstelling van TNT Post en Postbank is om de dienstverlening voor de eigen klanten verder te verbeteren.

Logo Postbank and TNT Post

De nieuwe initiatieven die TNT Post en Postbank de afgelopen jaren hebben opgezet om op de veranderende consumentenbehoeften in te spelen, verlopen zeer succesvol en laten groei zien in aantal klanten, klanttevredenheid en omzet, waarbij de dienstverlening is ondergebracht op locaties waar de consument ze tegenwoordig verwacht. De afgelopen jaren is het aantal hoofdpostkantoren al teruggelopen van ruim 2000 naar 250 vestigingen.

Yme Pasma, directeur Retail van TNT Post: Het overgrote deel van onze klanten heeft inmiddels de weg naar andere, vaak toegankelijkere locaties gevonden. Postzegels worden in supermarkten en buurtwinkels gekocht. Pakketten en aangetekende stukken halen en brengen gebeurt meer en meer bij de ruim 1850 verkooppunten van TNT Post in winkels. Daar voegen wij de komende jaren nog minimaal 750 verkooppunten in winkels aan toe. Ondernemers kiezen voor de ruim 250 TNT Business Points die beter bereikbaar zijn en ruimere openingstijden hebben.

Bart Schlatmann, directielid ING Retail: Wij gaan fors investeren in onze eigen vestigingen zodat alle Postbankklanten vanaf 2009 via 283 vernieuwde en toegankelijke ING-kantoren terecht kunnen bij de deskundige financieel adviseurs van ING. Hiermee spelen wij in op de toenemende behoefte van onze klanten aan persoonlijk financieel advies. De nieuwe ING-kantoren zijn ook s avonds en in het weekend geopend. Daarnaast stellen klanten prijs op gemak en nabijheid van dagelijkse bankzaken zoals het storten van geld of het ophalen van een bankpas. Voor deze diensten kunnen zij ook nog steeds terecht bij de 550 bestaande verkooppunten in winkels, zoals bijvoorbeeld Bruna."

John van der Ent, directeur Postkantoren BV: "We zien jaar na jaar minder bezoekers en transacties in de hoofdpostkantoren. De afgelopen jaren zijn zeer veel initiatieven genomen om deze trend te keren, maar we zijn tot de conclusie gekomen dat het vervangen van hoofdpostkantoren door verkooppunten in winkels en eigen advieskantoren de beste manier is om in te spelen op de wensen van de consument. Deze beslissing is genomen na het grondig bestuderen van een aantal alternatieven. Ik besef dat dit grote gevolgen heeft voor onze medewerkers. In lijn met ons bestaande sociale beleid zal Postkantoren BV alles in het werk stellen om medewerkers van werk naar werk te begeleiden."

Als gevolg van de focus op eigen verkooppunten verdwijnen in de komende vijf jaar de werkzaamheden van Postkantoren BV op het hoofdkantoor in Utrecht en bij de 250 resterende hoofdpostkantoren, waarmee 1850 arbeidsplaatsen komen te vervallen. De beide aandeelhouders, TNT Post en Postbank, stellen Postkantoren BV financieel in staat een sociale begeleidingsregeling aan te bieden. De intentie van deze regeling is om alle medewerkers van werk naar werk te begeleiden en gedwongen ontslagen zoveel mogelijk te voorkomen. De adviesaanvragen voor deze plannen worden binnenkort bij de betrokken Ondernemingsraden ingediend.