Time : 09:29:50
Date : 05 March 2008
Sender Name: Cour des comptes - Rekenhof

Verslag aan het federale parlement over opvolging raamcontracten

Het Rekenhof heeft onderzocht of de "raamcontracten", die gegroepeerde aankopen mogelijk maken, op federaal vlak goed worden benut en of het productassortiment voldoende uitgebreid is. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat grote federale overheidsdiensten weinig gebruik maken van de bestaande contracten en dat er nog niet wordt ingespeeld op nieuwe, potentieel zeer gunstige, raamcontracten met betrekking tot telecommunicatie en vaste telefonie, ICT, catering en energie. Op basis van vergelijkingen met andere aankoopdiensten meent het Rekenhof dat op jaarbasis aanzienlijk zou kunnen worden bespaard door een beter gebruik van raamcontracten.

De federale overheid kan belangrijke besparingen realiseren door goederen en diensten gegroepeerd, via raamcontracten, aan te kopen. Door de grote volumes kunnen lagere prijzen worden bedongen en de kosten van het aankoopproces zijn kleiner omdat slechts eenmaal een aankoopprocedure moet worden toegepast. Vooral kleinere overheidsdiensten zijn tevreden over de raamcontracten, omdat ze door hun beperkte personeelscapaciteit de hele aanbestedingsprocedure zelf moeilijk kunnen organiseren. De raamcontracten garanderen de overheidsdiensten kwaliteitsvolle producten en diensten en die contracten voldoen aan de reglementering op de overheidsopdrachten. Midden 2002 werd het Federaal Aankoopbureau, dat verantwoordelijk was voor het sluiten van raamcontracten, afgeschaft en vervangen door de dienst FOD-overschrijdende Raamcontracten (FOR). Deze reorganisatie was voor het Rekenhof aanleiding om te onderzoeken of FOR rechtmatig en doelmatig werkt (2005). Het Rekenhof oordeelde dat de dienst rechtmatig werkte maar dat de doelmatigheid beter kon. Twee jaar later is het Rekenhof nagegaan in welke mate de belangrijkste knelpunten werden verholpen. Het onderzocht of de raamcontracten goed worden benut en of het productassortiment voldoende uitgebreid is. Een groot deel van dit onderzoek gebeurde aan de hand van een vergelijking met andere publieke centrale aankoopbureaus in binnen- en buitenland.
Het Rekenhof constateert dat knelpunten zijn verholpen maar ook dat op enkele essentiële punten weinig of geen vooruitgang is geboekt. Zowel het gebruik van de raamcontracten als de ontwikkeling van nieuwe raamcontracten kunnen beter, zodat mogelijke besparingen onbenut blijven. Vooral grote federale overheidsdiensten maken weinig gebruik van de raamcontracten die FOR aanbiedt. Uit het onderzoek blijkt dat er een markt bestaat voor nieuwe, potentieel zeer gunstige, raamcontracten voor leveringen en diensten met betrekking tot telecommunicatie en vaste telefonie, ICT, catering en energie, waar de federale overheid voorlopig niet op inspeelt. Op basis van vergelijkingen met andere aankoopdiensten meent het Rekenhof dat op jaarbasis 20 tot 70 miljoen euro zou kunnen worden bespaard door een beter gebruik van raamcontracten.

Belangrijkste oorzaken voor deze knelpunten zijn volgens het Rekenhof:

* ontbrekende regelgeving, ondermeer voor de organisatie van elektronische veilingen, het werken met "leading FOD's" (FOD's die zelf een raamcontract sluiten en dat openstellen voor de andere overheidsdiensten), omkadering van het netwerkoverleg tussen de overheidsdiensten, enz.

* tekort aan middelen voor FOR, waardoor het productgamma niet verder kan worden uitgebreid en er soms onderbrekingen in het aanbod van de contracten ontstaan;

* gebrek aan een gecoördineerde en geïntegreerde aanpak van het aankoopbeleid binnen de federale overheid, onder meer het ontbreken van een federale aankoopstrategie, versnippering van bevoegdheden over allerlei diensten, onvoldoende afstemming en gebrekkige communicatie tussen de FOD's en openbare instellingen enerzijds en FOR anderzijds.

In zijn antwoord gaat de minister van Ambtenarenzaken, bevoegd voor FOR, ermee akkoord dat er kan worden bespaard door een beter federaal aankoopbeleid. De minister wenste echter, gezien de politieke toestand na het afsluiten van de audit (einde 2007), geen standpunt in te nemen over de te nemen beslissingen.

Informatie voor de pers
Het Rekenhof controleert de openbare financiën van de federale Staat, de gemeenschappen, de gewesten en de provincies. Het draagt bij tot de verbetering van het overheidsbeheer door nuttige en betrouwbare informatie die voortvloeit uit een tegensprekelijk onderzoek toe te zenden aan de parlementaire vergaderingen, aan de bewindslui en aan de gecontroleerde diensten. Als collaterale instelling van het parlement werkt het Rekenhof onafhankelijk ten opzichte van de overheden die het controleert.

Het auditverslag Raamcontracten. Opvolging van eerdere aanbevelingen over raamcontracten is aan het federale parlement bezorgd. Het integrale verslag (45p.), de samenvatting (2p.) en dit persbericht zijn ter beschikking op de homepagina van het Rekenhof: www.rekenhof.be.

Contactpersoon:
Karl Hendrickx
Federale Publicaties
02 551 89 90

URL: http://www.rekenhof.be http://www.courdescomptes.be

Link to Press Release - NL Link to Press Release - FR