Gemeente Zandvoort


Kroonsberg vecht voor snelle busverbinding

De commissie Projecten en Thema's spreekt op 5 maart aanstaande over de 'snelle busverbinding Zandvoort - Schiphol'. Een zaak waaraan de Provincie Noord-Holland niet veel tijd en aandacht meer zal besteden, zo werd eerder bekend. Van PvdA-raadslid F. Kroonsberg wordt zijn recente inspraakbijdrage ingebracht in de commissiediscussie. Hij sprak deze onlangs uit voor de commissie Wegen, Verkeer en Vervoer van de Provincie Noord Holland. Kroonsberg zet de argumenten vóór de superverbinding nog eens op een rij.

Hieronder volgt de tekst die Kroonsberg op 18 02 2008 uitsprak.

Dames en Heren goedenmiddag (ingesproken bij der verg. commissie wegen,verkeer en vervoer van de prov. NH).

Mijn naam is Fred Kroonsberg, raadslid PvdA Zandvoort, en ik ben een warm voorstander van de realisatie van een hoogwaardig netwerk van openbaar vervoer. Vooral het traject Schiphol/Zandvoort heeft, en dat zult u begrijpen, mijn warme belangstelling. Toen ik eindrapport snel busvervoer las, was mijn eerste reactie er één van berusting. Maar na wat collegiale telefoontjes en gesprekken bleef bij mij toch het gevoel bestaan dat de conclusies in de verkenning niet helemaal in overeenstemming zijn met de realiteit van de dag en de toekomstige mobilteit in onze Regio. Het slibt nog meer dicht, dat weten wij allemaal, en je zult maar op de auto aangewezen zijn voor je baan en je werk. Maar ook de OV-reiziger kan nog niet rekenen op aansluitende en ongestoorde trajecten. Er valt nog veel winst te behalen, op vele fronten. En eigenlijk moet je geen kans voorbij laten gaan om daar in te investeren (een inhaalslag te realiseren).

Nu het rapport:

Nergens blijkt dat de onderzoekers de ambtelijke deskundigen van de betrokken Gemeenten bij het onderzoek betrokken hebben: lokale know how ontbreekt. Uitgegaan wordt van een negatieve en beperkte benadering "de slechte bereikbaarheid van Zandvoort" : dat had mijns inziens breder gemoeten. De maatschappelijke betekenis van een rechtstreekse verbinding wordt in het rapport onderbelicht. Het geschetste reizigerspotentieel ligt mi veel hoger: De spitsperiode is en wordt langer en wat rolt er nog meer uit als de frequentie wordt opgevoerd en er over een langere periode wordt geteld en wat dacht u van de niet getelde seizoengebonden drukte: dit alles moet toch meer vervoerswaarde opleveren. Vanzelfsprekend is het onmogelijk om over de hele lengte van de buslijn een vrije afwikkeling te realiseren: daar ga ik ook niet vanuit en het is onzin om daar enorme kosten voor te gaan maken. Dat er in de spitsperiodes vertragingen voor de bussen optreden is een open deur; dat geldt bijna overal. Wel is van belang dat op de vrije onbelemmerde trajecten tijd wordt teruggehaald en dat kan op de route Schiphol-Zandvoort. Gelukkig beschikt Connection al (wel) over aangepast materieel in de Regio: lage instap, korte afstand radio, beinvloeding verkeerslichten: met kleine aanpassingen moet het materieel inzetbaar zijn. De aantrekkelijkheid van deze buslijn voor de automobilist Schiphol Zandvoort wil ik in één staatje accentueren: directe buslijn Z-S/S-Z: 94 min./auto in de spits inclusief de tijd om de auto te parkeren van 2x4 minuten 86 min. Tegenover de 8 minuten verlies staat wel heel veel comfort en besparing van spitsfrustatie. In het rapport is met geen woord gerept over de gebiedsuitwerking Haarlemmermeer/Bollenstreek, Mainport Schiphol en de kustverdediging Zandvoort. Er komen nogal wat woningen en bewoners bij en alles bij elkaar genereren deze plannen enorm veel bedrijvigheid (lees een enorme mobiliteitsdruk/behoefte). De toekomstige levensvatbaarheid van de daar funktionerende buslijnen behoeven dus niet bevreest te zijn dat de lijn Schiphol-Zandvoort er voor zorgt dat die lijnen onrendabel worden.

Steekwoorden/toegevoegde waarde buslijn:


- directe bereikbaarheid ziekenhuis;geen overstap
- bijdrage verzachting file leed/verleiding automobilist
- promotionele waarde

- vergroot bereikbaarheid kust per OV vanuit Hoofddorp, Heemstede.
- speelt in op de toekomstige dynamische bedrijvigheid in de regio (incl. deel Zuid Holland)
- sluit aan op diverse bus- en stationsknooppunten: Oost/West en Noord/Zuid
- heemstede bereikbaar per bus vanuit Zandvoort en omgekeerd.

Fred Kroonsberg
Zandvoort, 18.2.2008