Ingezonden persbericht


AT&T investeert in 2008 $1 miljard in wereldwijde netwerken en diensten voor multinationals

Het leveren van wereldwijde netwerkplatformen voor op maat gemaakte netwerktoepassingen is fundamenteel voor AT&T

Amsterdam, 5 maart 2008 - AT&T Inc. (NYSE: T) kondigt vandaag zijn plannen aan om in 2008 $1 miljard te investeren om zijn netwerk als marktleider en zijn portfolio van oplossingen voor multinationals verder uit te breiden. Het programma voor 2008 - dat een stijging van 33% van de bedrijfsinvesteringen vertoont vergeleken met 2007 en van 50% vergeleken met 2006 - wordt gestuurd door de aanvraag voor IP netwerken en diensten omdat bedrijven geconfronteerd worden met een sterke stijging van data-, telefoon- en videoverkeer. Dit werd mogelijk dankzij de wereldwijde groei van hogesnelheidsnetwerken en -toestellen.

Om deze aanvraag te beantwoorden zal AT&T zich concentreren op: 1) de uitbreiding van het bereik en het vermogen van zijn netwerk; 2) de globalisering van zijn portfolio van zakelijke diensten en 3) de integratie van technologieën in het netwerk zodat de bedrijven real time toepassingen kunnen leveren aan hun klanten, leveranciers en partners.

In 2008 zal AT&T meer specifiek investeren in:


· Nieuwe onderzeese glasvezelkabels naar Japan en Azië en nieuwe core routers in EMEA, Azië en de VS, voor meer verscheidenheid en betrouwbaarheid op deze belangrijke routes. Dit zou inhouden dat er meer geïnvesteerd zou worden in een aantal onderzeese kabelsystemen in Zuidoost-Azië en Australië, dat verschillende onderzeese kabelsystemen gemoderniseerd zouden zijn om de groeicapaciteit van meerdere routes in de Caraïben (Puerto Rico inbegrepen) sterk te verhogen. Ook zouden er onderzeese investeringen gedaan worden in India en het Midden-Oosten.


· Nieuwe core routers in EMEA, Azië en de VS en de uitbreiding van de toegang tot AT&T's globale netwerk met nieuwe of bijkomende MPLS based IP network access nodes in Europa (Parijs, Moskou), het Midden-Oosten (Cairo, Koeweit), India (New Delhi, Kolkata), Japan, Azië (Seoel, Sjanghai, Singapore) en Midden-Amerika (Guatemala).


· Nieuwe verbindingen tussen netwerken om de MPLS-service van AT&T uit te breiden in snel groeiende markten zoals de Asia Pac-zone (India, Australië), Oost-Europa (Rusland, Kirgizië, Wit-Rusland, Mongolië) en Zuid-Amerika.


· Het verbeteren van de Ethernet netwerkcapaciteiten met de introductie van een algemene VLAN-oplossing in Europa en in Azië/Stille Oceaan. AT&T voorziet om zijn diensten in 2008 toegangelijk te maken in 14 Europese steden: Frankfurt, Londen, Brussel, Parijs, Amsterdam, Stockholm, Dublin/Cork, Milaan, Madrid en Zurich, en daarnaast in de Azië/Stille Oceaan regio, Hong-Kong, Sydney, Singapore en Tokyo. Tegen eind 2008 verwacht AT&T ethernet beschikbaar te hebben in 39 landen.


· DLS (Data Link Switching) als opkomend toegangsalternatief voor China, Finland, Noorwegen en Saudi-Arabië. Tegen het einde van het jaar zal DLS als toegangsalternatief beschikbaar zijn in 21 landen.


· Meer datacentra hostingcapaciteit, met 16.700 vierkante meter bijkomende globale capaciteit in de komende drie jaar, verdeeld over de 38 bestaande wereldwijde datacentra. De uitbreidingsdoelstellingen voor 2008 omvatten ook bijkomende ruimte in Singapore, Amsterdam, Boston en Dallas.


· Nieuwe tools voor het prestatiebeheer van toepassingen binnen het AT&T Business Direct® portaal om bedrijven te helpen bij het beheren en controleren van hun netwerken en diensten. Dit versterkt dus hun controle en flexibiliteit.


· De integratie en ontwikkeling van unified communications capaciteiten dankzij het onlangs overgenomen bedrijf Interwise, een globale provider van webgebaseerde diensten en videoconferentiediensten. Op die manier versnelt AT&T zijn intrede in de markt van Unified Communications.


· De integratie van de globale netwerkverrichtingen en processen verworven via de onlangs uitgebreide netwerkovereenkomst met IBM, wat AT&T toelaat zijn bereik en schaal aanzienlijk te vergroten.


· Het aanbieden van IP-gebaseerde videoconferentiediensten met een in-country dial-in access vanuit meer dan 140 landen en ondersteuning in eigen taal.

Met die investeringen zal AT&T zijn positie als leider in de mobiliteitsmarkt versterken. Vandaag heeft AT&T het grootste internationale bereik van alle Amerikaanse wireless carriers. Zijn klanten kunnen vanuit zes continenten bellen en in meer dan 200 landen. Daarnaast biedt AT&T ook nog draadloze data-roaming diensten aan voor laptops en PDA in 145 landen, evenals 3G-diensten en andere gegevensdiensten in 60 landen.

"Overal ter wereld beantwoorden bedrijven aan de explosief groeiende behoefte om live geluid, data en video te leveren aan hun eindgebruikers, waar ze ook zijn en met welke media dan ook," zei Ron Spears, Group President van AT&T Global Business Services. "Het is van wezenlijk belang dat we blijven investeren in die regio's en diensten om aan deze vraag tegemoet te komen, zodat onze klanten hun activiteiten, partners en leveranciers met elkaar kunnen verbinden."

AT&T blijft winst boeken met de voortdurende verschuiving in netwerkverkeer van geluid naar data - en nog belangrijker, naar IP-gebaseerde data - omdat klanten omschakelen van legacy-packetnetwerken naar MPLS-gebaseerde VPN's en beheerde toepassingen.

Deze trends bezorgden de afdeling Global Business Services van AT&T jaar na jaar meer inkomsten uit periodieke bedrijfsdiensten in het derde kwartaal van 2007, een jaar eerder dan verwacht. Zoals eerder aangekondigd, in het vierde kwartaal van 2007, namen hosting omzet met 19 procent, IP en data services omzet met 20.9 procent en de VPN omzet met 31 procent toe.

Over AT&T

AT&T Inc. (NYSE:T) is een van de voornaamste holdings op het vlak van communicatie. Haar dochterondernemingen en filialen, AT&T-bedrijven, leveren diensten van AT&T in de Verenigde Staten en over de hele wereld. Zij bieden onder andere de modernste bedrijfscommunicatiediensten ter wereld op basis van IP en nationale toonaangevende, draadloze snelle internettoegangen en stemdiensten. Op de binnenlandse markt is AT&T een autoriteit in het publiceren van telefoonboeken en advertentieverkoop van haar Yellow Pages en YELLOWPAGES.COM organisaties en het AT&T-merk wordt toegekend aan vernieuwers in sectoren zoals communicatieapparatuur. Als onderdeel van haar strategie voor de integratie van de drie schermen (TV, PC, GSM), breidt AT&T haar videodiensten uit met televisiediensten. Surf naar http://www.att.com voor meer informatie over AT&T Inc. en de producten en diensten van haar dochtermaatschappijen en filialen.

© 2007 AT&T Intellectuele Eigendom. Alle rechten voorbehouden. AT&T en het AT&T logo zijn handelsmerken van de Intellectuele Eigendom van AT&T. Voor meer informatie verwijzen we graag naar dit bericht in de persruimte van AT&T op http://www.att.com/newsroom.