Erasmus Universiteit Rotterdam

Promotie L. Rook

Titel proefschrift
Imitation in Creative Task Performance

---

Promotors:
Prof.dr. D.L. van Knippenberg

---

Datum
06 maart 2008 11:00

---

Locatie:
Woudestein, Forumzaal

---

Faculteit
RSM Erasmus University

Hoe meer je kopieert, hoe creatiever het eindproduct wordt

Beter goed stelen, dan slecht bedenken

Het loont voor kunstenaars en ontwerpers om de creatieve producten en ideeën van anderen te kopiëren: ze leveren toch goed werk. Dit stelt Laurens Rook in zijn proefschrift Imitation in Creative Task Performance. Of iemand ook daadwerkelijk een creatief idee of product imiteert, hangt af van zijn persoonlijkheid, en van de kwaliteit en presentatie van het voorbeeld. En moet er één enkel nieuw creatief idee worden ontwikkeld, dan werkt imitatie zelfs ondermijnend. Rook promoveert donderdag 6 maart 2008 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij deed zijn onderzoek in het Erasmus Behavioral Lab, een gedragslaboratorium voor psychologen, economen en bedrijfskundigen.

Pablo Picasso wist het al: "Good artists borrow, great artists steal." Dit gaat echter niet altijd op, aldus Laurens Rook. Hij onderzocht welke psychologische processen een rol speelden bij iemands keuze om al dan niet andermans creatieve idee of product te kopiëren.

Rook liet studenten in het Erasmus Behavioral Lab experimenteren met creativiteit. Hij liet ze kunstwerken maken van Lego of zoveel mogelijk creatieve ideeën ontwikkelen terwijl zij een voorbeeld voor hun neus hadden. De studenten moesten van tevoren verhaaltjes schrijven die hen motiveerden om zich te concentreren op succes en winst (een promotiefocus) of op het voorkomen van mislukking en het maken van fouten (een preventiefocus).
Het aandachtig observeren van een creatief voorbeeld bleek bijna onherroepelijk te leiden tot kopieergedrag, concludeert Rook, zeker wanneer het voorbeeld "van hoge creatieve kwaliteit" is en wanneer men onder hoge tijdsdruk moet werken.

Of het ook een goed resultaat oplevert, hangt af van het voorbeeld en van de opdracht. Voor een grote hoeveelheid originele ideeën is het verstandig om een goed voorbeeld als richtlijn te nemen, om zoveel mogelijk kleine veranderingen en verbeteringen te bedenken. Voor één enkel nieuw creatief product is het volgen van andermans voorbeeld eerder ondermijnend voor het creatieve gehalte van het eindresultaat.

De keuze voor imitatie bleek echter ook afhankelijk van iemands focus op promotie of preventie. Mensen die gericht waren op succes imiteerden een creatief voorbeeld alleen als het van goede kwaliteit was bestempeld of als het voorbeeld in termen van abstractie was gepresenteerd. Mensen die gericht waren op het voorkomen van mislukking kopieerden een creatief voorbeeld ongeacht de kwaliteit en presentatie ervan. Zij imiteerden abstracte en concrete creatieve voorbeelden, maar ook voorbeelden van slechte kwaliteit. Klaarblijkelijk zijn mensen die een mislukking willen voorkomen zo gevoelig voor het voorkomen van het maken van fouten dat zij beïnvloed worden door elke vorm van informatie die in hun omgeving voor handen is.

Het onderzoek van Laurens Rook is verricht in het Erasmus Research Institute of Management (ERIM), de gezamenlijke door de KNAW erkende onderzoeksschool van RSM Erasmus University en de Faculteit der Economische Wetenschappen. Aan ERIM zijn ruim 300 onderzoekers verbonden. ERIM organiseert tevens het Erasmus Doctoral Programme in Business and Management voor de opleiding van jonge, veelbelovende wetenschappers. www.erim.eur.nl