Radboud Universiteit Nijmegen


Kinderopvang moet ook aandacht hebben voor ontwikkeling kind

Kinderopvang moet ook aandacht hebben voor de ontwikkeling van kinderen. Vroege stimulering van kinderen, ook in een kinderdagverblijf, is belangrijk voor hun cognitieve ontwikkeling, zo blijkt uit recent onderzoek waarover ontwikkelingspsychologe prof. Marianne Riksen-Walraven spreekt op het congres van het Cito op 6 en 7 maart.

Het Cito in Arnhem houdt op 6 en 7 maart een internationale conferentie over Early Childhood Education, onderwijs aan jonge kinderen. Marianne Riksen-Walraven, hoogleraar
Ontwikkelingspsychologie aan de Radboud Universiteit, is een van de hoofdsprekers. Ze is in gezelschap van Nobelprijswinnaar prof. James J. Heckman, staatssecretaris van onderwijs Sharon Dijksma, en Jef van Kuyk van het Cito. Sharon Dijksma opent het congres.

Interesse van jonge kinderen voor hun omgeving
Marianne Riksen spreekt over de kwaliteit van contacten tussen ouders en kinderen en leidsters in de kinderopvang en kinderen. Zeker voor de allerjongste kinderen wordt opvang in een kinderdagverblijf vooral gezien als 'verzorging' en niet als een mogelijkheid om de ontwikkeling van de kinderen te bevorderen. Uit onderzoek blijkt dat pedagogisch medewerkers in kinderdagverblijven in hun omgang met 0- tot 2-jarigen over het algemeen weinig aandacht besteden aan ontwikkelingsstimulering. 'Dat is jammer', meent prof. Riksen, 'want ook tijdens de dagelijkse verzorgingssituaties doen zich talloze gelegenheden voor om de interesse van jonge kinderen voor hun omgeving en voor anderen te wekken en te versterken.'

Riksen wijst op recent onderzoek dat laat zien dat dit soort 'ontwikkelingsstimulering' in kinderdagverblijven kan bijdragen aan de cognitieve ontwikkeling van kinderen, zelfs al in het eerste levensjaar.
Riksen deed verschillende langetermijnstudies naar dit onderwerp. Verder begeleidde ze projecten rond de contacten tussen opvoeders en kind in verschillende culturen (Japan, Indonesië, Suriname en Nederland) en in verschillende risicogroepen, zoals doof-blinde kinderen en kinderen van depressieve moeders.

Nobelprijswinnaar prof. James J. Heckman verzorgt een lezing over `The benefits of investing in the very young'. Heckman kreeg in 2000 zijn Nobelprijs in de categorie Economic Sciences. Hij is een prominent geleerde die de invloed van sociale programma's onderzoekt. Zijn onderzoeken geven politici belangrijke nieuwe inzichten, onder meer op het gebied van onderwijs.