RTL Group

Bedrijfsresultaat 2007 RTL Nederland 85 miljoen

RTL Nederland handhaaft in 2007 marktleiderschap op kijkers- en adverteerdermarkt

RTL Nederland sluit 2007 af als beste financieel jaar ooit. De EBITA' van RTL Nederland is in 2007 gestegen naar 85 miljoen ( 70 miljoen in 2006). De totale omzet uit de bedrijfsactiviteiten was 408 miljoen ( 350 miljoen in 2006). De totale omzet van RTL Nederland steeg van 350 miljoen in 2006 naar 408 miljoen in 2007. Deze stijging heeft hoofdzakelijk te maken met de uitbreiding van het zenderpakket met RTL 8 en de toetreding van Radio 538 in het laatste kwartaal van 2007.

Bert Habets, CEO van RTL Nederland, over het resultaat van 2007: RTL Nederland bruist van energie en creativiteit. Mede dankzij voormalig CEO Fons van Westerloo is RTL een financieel gezond bedrijf geworden. We hebben met de uitbreiding van ons zenderpakket en de toetreding van het florerende Radio 538 een stevige basis gelegd voor groei in de komende jaren, die zich met name richt op de ontwikkeling van onze digitale activiteiten. Wij zijn druk bezig om onze zenders programmatisch nog scherper te laten aansluiten op hun profielen en om de ontwikkeling van onze crossmediale projecten te versnellen. Het verder stimuleren en creëren van synergie tussen onze verschillende media, zoals we onder andere met Idols hebben gedaan, vinden wij een must voor nu en de toekomst als we ons publiek en de adverteerder optimaal willen blijven bedienen.

In de primaire doelgroepen zijn de gezamenlijke televisiezenders van RTL Nederland (RTL 4, RTL 5, RTL 7 en RTL 8) de concurrentie voor gebleven in 2007. In de doelgroep 20-49 jaar steeg het gezamenlijke zenderaandeel naar 29,4% (2006: 28,8%). In boodschappers 20-49 jaar bleef het gezamenlijke zenderaandeel stabiel met 29,7% (2006: 29,9%). RTL 4 blijft in deze primaire doelgroepen de absolute marktleider met respectievelijk 14,3% (20-49 jaar) en 14,8% (boodschappers 20-49 jaar). RTL 5, dat zich richt op de doelgroep 20-34 jaar, sloot 2007 af met een zenderaandeel van 10,1% in dit segment. De mannenzender RTL 7 realiseerde het beste jaar sinds 2004 met een zenderaandeel van 6,7% in mannen 20-49 jaar (2006: 5,4%). De vrouwenzender RTL 8, die vanaf 18 augustus 2007 uitzendt, rondde 2007 af met een zenderaandeel van 3,3% in vrouwen 20-49 jaar.

' EBITA vertegenwoordigt het resultaat vóór rente en belastingen en is exclusief afschrijvingen en bijzondere waardeverminderingen van betaalde goodwill en aanpassingen naar reële waarde van acquisities. Tevens maken resultaten uit verkoop van dochtermaatschappijen, joint ventures en deelnemingen geen onderdeel uit van EBITA.
---

Noot aan de redactie: voor meer informatie kunt u contact opnemen met Kim Koppenol, Interne & Externe Communicatie van RTL Nederland via tel. 035-671 88 65