Gemeente Scheemda
600 leerlingen adviseren provincie over toekomst van Groningen
Groningen, 3 maart 2008 - Vanaf deze week starten zon 600 leerlingen
in de provincie Groningen met het voortgezet onderwijsproject POP
Groningen. Met de update van het Provinciaal Omgevingsplan (POP) als
achtergrond, werken de jongeren de komende twee maanden aan een advies
voor Gedeputeerde Staten. In dat advies vertellen de jongeren niet
alleen waar het naartoe moet met Groningen in de verre toekomst. Ze
adviseren de provincie ook hoe ze dat op korte termijn al aan moet
pakken. Ze zoomen daarbij in op actuele uitdagingen als
klimaatverandering, economische ontwikkeling en leegloop van dorpen.
De provincie vindt de mening van de leerlingen van groot belang, omdat
juist de jongeren de toekomstige bewoners van de provincie zijn. Op 24
april presenteren de leerlingen hun toekomstideeën aan provinciale
politici tijdens de eindmanifestatie op het provinciehuis. POP
Groningen maakt onderdeel uit van het IVN-programma Scholen voor
Duurzaamheid.
Statenleden geven gastcolleges
POP Groningen is voor leerlingen een uitdagend project omdat het
compleet anders is dan de lessen die ze gewend zijn. Een groot deel
van de leerlingen richt aan de start van het project al een eigen
adviesbureau op. De adviesbureaus krijgen daarna een actuele opdracht
van een echte opdrachtgever. De weken erna wordt intensief gewerkt aan
de klus en presenteren de bureaus op de slotmanifestatie het resultaat
aan elkaar, docenten, deskundigen en aan de opdrachtgever.
De echte opdrachtgever is in dit geval een van de gedeputeerden. Deze
vraagt de leerlingen om mee te denken over de invulling van het nieuwe
provinciaal omgevingsplan. De leerlingen verdiepen zich in allerlei
informatie, maar schakelen vooral ook de hulp in van de beschikbare
experts. De expert kan de leerlingen meer vertellen over bijvoorbeeld
water, milieu, noordelijke economie, enzovoort. Maar experts helpen de
leerlingen ook bij het maken van een politieke afweging. Zo hebben
diverse statenleden toegezegd om vragen van leerlingen per mail,
telefoon of in een gastcollege te beantwoorden.
Nadenken over de toekomst van Groningen
De leerlingen gaan aan de slag met twee opdrachtvragen. In de eerste
opdracht beschrijven ze de door hen gewenste toekomst van Groningen.
Ze beantwoorden hierbij vragen als Welke toekomst is er voor de
landbouw?, Wat is ons ideaalbeeld voor de Groningse economie? en Hoe
blijven we bereikbaar nu zweeftrein en Zuiderzeelijn er niet gaan
komen?. Via dit soort vragen belichten de jongeren de volle breedte
van het provinciaal omgevingsplan. Ze geven vervolgens via
zelfgemaakte maquettes, plankaarten en presentaties hun ideaalbeeld
voor de provincie in 2030.
In de tweede opdrachtvraag zoomen de jongeren dieper in op een aantal
actuele vraagstukken. Ze adviseren de provincie welk beleid ze op de
korte termijn moet ontwikkelen om een antwoord te hebben op de
klimaatsverandering, economische veranderingen en demografische
ontwikkelingen. De vraag wat de provincie moet doen met betrekking tot
de leegloop van dorpen komt daarbij direct aan de orde.
600 leerlingen
Deelnemers aan POP Groningen zijn leerlingen van het H.N. Werkman
College, Augustinuscollege, Gomarus College en het Reitdiep College
uit de stad Groningen. Uit Winschoten en Veendam doen leerlingen van
respectievelijk het Ubbo Emmius en de Winkler Prins mee aan het
project. De deelnemende leerlingen zijn afkomstig van vmbo, havo en
vwo en komen uit verschillende leerjaren van de opleidingen.
IVN en Scholen voor Duurzaamheid
POP Groningen maakt onderdeel uit van het IVN-programma Scholen voor
Duurzaamheid en wordt gefinancierd door de Provincie Groningen, o.a.
vanuit het programma Leren voor Duurzame Ontwikkeling. Scholen voor
Duurzaamheid is het educatieve programma voor het voortgezet onderwijs
van het IVN Vereniging voor natuur- en milieueducatie. Het IVN draagt
bij aan een duurzame samenleving door mensen te betrekken bij natuur,
milieu en landschap. Daartoe ontwikkelt en organiseert het IVN
educatieve en communicatieve projecten voor o.a. het onderwijs, de
recreatiesector, natuurbeheerders en Nationale Parken. Meer informatie
vindt u op www.scholenvoorduurzaamheid.nl.