Gemeente Scheemda


600 leerlingen adviseren provincie over toekomst van Groningen

Groningen, 3 maart 2008 - Vanaf deze week starten zon 600 leerlingen in de provincie Groningen met het voortgezet onderwijsproject POP Groningen. Met de update van het Provinciaal Omgevingsplan (POP) als achtergrond, werken de jongeren de komende twee maanden aan een advies voor Gedeputeerde Staten. In dat advies vertellen de jongeren niet alleen waar het naartoe moet met Groningen in de verre toekomst. Ze adviseren de provincie ook hoe ze dat op korte termijn al aan moet pakken. Ze zoomen daarbij in op actuele uitdagingen als klimaatverandering, economische ontwikkeling en leegloop van dorpen. De provincie vindt de mening van de leerlingen van groot belang, omdat juist de jongeren de toekomstige bewoners van de provincie zijn. Op 24 april presenteren de leerlingen hun toekomstideeën aan provinciale politici tijdens de eindmanifestatie op het provinciehuis. POP Groningen maakt onderdeel uit van het IVN-programma Scholen voor Duurzaamheid.

Statenleden geven gastcolleges
POP Groningen is voor leerlingen een uitdagend project omdat het compleet anders is dan de lessen die ze gewend zijn. Een groot deel van de leerlingen richt aan de start van het project al een eigen adviesbureau op. De adviesbureaus krijgen daarna een actuele opdracht van een echte opdrachtgever. De weken erna wordt intensief gewerkt aan de klus en presenteren de bureaus op de slotmanifestatie het resultaat aan elkaar, docenten, deskundigen en aan de opdrachtgever. De echte opdrachtgever is in dit geval een van de gedeputeerden. Deze vraagt de leerlingen om mee te denken over de invulling van het nieuwe provinciaal omgevingsplan. De leerlingen verdiepen zich in allerlei informatie, maar schakelen vooral ook de hulp in van de beschikbare experts. De expert kan de leerlingen meer vertellen over bijvoorbeeld water, milieu, noordelijke economie, enzovoort. Maar experts helpen de leerlingen ook bij het maken van een politieke afweging. Zo hebben diverse statenleden toegezegd om vragen van leerlingen per mail, telefoon of in een gastcollege te beantwoorden.

Nadenken over de toekomst van Groningen
De leerlingen gaan aan de slag met twee opdrachtvragen. In de eerste opdracht beschrijven ze de door hen gewenste toekomst van Groningen. Ze beantwoorden hierbij vragen als Welke toekomst is er voor de landbouw?, Wat is ons ideaalbeeld voor de Groningse economie? en Hoe blijven we bereikbaar nu zweeftrein en Zuiderzeelijn er niet gaan komen?. Via dit soort vragen belichten de jongeren de volle breedte van het provinciaal omgevingsplan. Ze geven vervolgens via zelfgemaakte maquettes, plankaarten en presentaties hun ideaalbeeld voor de provincie in 2030.
In de tweede opdrachtvraag zoomen de jongeren dieper in op een aantal actuele vraagstukken. Ze adviseren de provincie welk beleid ze op de korte termijn moet ontwikkelen om een antwoord te hebben op de klimaatsverandering, economische veranderingen en demografische ontwikkelingen. De vraag wat de provincie moet doen met betrekking tot de leegloop van dorpen komt daarbij direct aan de orde.

600 leerlingen
Deelnemers aan POP Groningen zijn leerlingen van het H.N. Werkman College, Augustinuscollege, Gomarus College en het Reitdiep College uit de stad Groningen. Uit Winschoten en Veendam doen leerlingen van respectievelijk het Ubbo Emmius en de Winkler Prins mee aan het project. De deelnemende leerlingen zijn afkomstig van vmbo, havo en vwo en komen uit verschillende leerjaren van de opleidingen.

IVN en Scholen voor Duurzaamheid
POP Groningen maakt onderdeel uit van het IVN-programma Scholen voor Duurzaamheid en wordt gefinancierd door de Provincie Groningen, o.a. vanuit het programma Leren voor Duurzame Ontwikkeling. Scholen voor Duurzaamheid is het educatieve programma voor het voortgezet onderwijs van het IVN Vereniging voor natuur- en milieueducatie. Het IVN draagt bij aan een duurzame samenleving door mensen te betrekken bij natuur, milieu en landschap. Daartoe ontwikkelt en organiseert het IVN educatieve en communicatieve projecten voor o.a. het onderwijs, de recreatiesector, natuurbeheerders en Nationale Parken. Meer informatie vindt u op www.scholenvoorduurzaamheid.nl.