GroenLinks pleit voor offensief tegen overgewicht
Gezond eten! 6 maart 2008
Overgewicht is een groeiend probleem in Europa. Het is nu al een van de
voornaamste doodsoorzaken. Het aantal kinderen met overgewicht groeit
jaarlijks met meer dan 400.000. Kathalijne Buitenweg pleit daarom voor een
Europees offensief tegen overgewicht.
"Wat mij nog het meeste zorgen baart is dat overgewicht het meeste
voorkomt onder armere mensen. Eigenlijk is dat niet zo gek want
ongezonde producten zijn vaak stukken goedkoper dan gezonde. Een paar
stukken fruit en wat groente kosten al snel meer dan een zak chips",
aldus Buitenweg.
Ongezond voedsel duurder maken
Om dit probleem op te lossen wil GroenLinks ongezonde producten
duurder maken dan gezonde. Op die manier moet het aantrekkelijker
worden om voor gezond eten te kiezen. Buitenweg stelde daarom deze
week voor om de BTW op ongezonde producten te verhogen. Over gezonde
producten moet het lage BTW-tarief worden geheven. Zo ontstaat een
prijsverschil in het voordeel van gezond voedsel.
"Je kan nog zoveel voorlichting geven, maar uiteindelijk speelt de
prijs van een product toch een belangrijke rol in de keuze van
consumenten. Om overgewicht aan te pakken moeten we daarop inspelen.
Bovendien veroorzaken ongezonde producten hoge kosten voor de
maatschappij. Bijvoorbeeld kosten voor de gezondheidszorg als gevolg
van overgewicht. Dus ook wat dat betreft is het terecht als ongezond
voedsel duurder wordt", aldus Buitenweg.
Porties
Etiketten moeten snel duidelijker gemaakt worden. Voor de consument
moet het in één oogopslag duidelijk zijn of het om een gezond of
ongezond product gaat. Daarvoor is het ook belangrijk dat de
energie-inhoud van producten niet langer uitsluitend op basis van
gewicht, maar ook op basis van porties wordt vermeld.
Buitenweg: "Als ik bijvoorbeeld pinda´s eet, doe ik dat echt niet met
een weegschaaltje erbij. Je hebt er daarom niet zoveel aan om te weten
hoeveel energie er in 100 gram pinda´s zit. Veel nuttiger is het om te
weten hoeveel energie een handje pinda´s bevat."
Verstandig reclame maken
GroenLinks wil dat er een verbod komt op reclames voor ongezonde
producten gericht op kinderen. Bijvoorbeeld tijdens kinderprogramma´s
op de televisie. Daarnaast is het een goed idee om kinderidolen in te
zetten voor het promoten van gezonde producten.
"Het is bekend dat kinderen bijzonder vatbaar zijn voor reclames. Het
promoten van ongezonde producten aan kinderen moet daarom aan banden
worden gelegd. Maar het allerbelangrijkste is dat kinderen een
positief beeld krijgen over gezonde voeding. Een appel wordt een stuk
lekkerder als Donald Duck zegt dat het smaakt", aldus Buitenweg.
Binnenkort zal de milieu- en volksgezondheidcommissie van het Europees
Parlement stemmen over de voorstellen van Buitenweg.
GroenLinks