Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
Den Haag Ons kenmerk Uw kenmerk
6 maart 2008 VO/S&O/2008/6139 7 december 2007 07-OCW-B-071
Onderwerp
Verkenning Onderwijsraad Vernieuwende
Onderwijspraktijken
In de hierboven vermelde brief verzocht uw Commissie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap mij een
reactie aan uw Kamer te sturen op de verkenning van de Onderwijsraad "Sturen van vernieuwende
onderwijspraktijken". Ik doe dat als volgt.
De verkenning bevat bruikbare noties die de verdere ontwikkeling van vernieuwende
onderwijspraktijken en de kennisbasis daarover kunnen versterken. De typologie die in de verkenning
gepresenteerd wordt (vier kwadranten) kan een goede basis bieden om allerlei onderwijspraktijken,
vernieuwend of niet, op hun merites te beoordelen, door de individuele school, maar ook vanuit
wetenschappelijke optiek.
De verkenning bevat ook aanbevelingen over het sturen en stimuleren van onderwijsvernieuwing, en
over de rol die de overheid daarbij zou kunnen vervullen. Die aanbevelingen zijn behartenswaardig, al
was het maar omdat de overheid zijn manier van sturen op kwaliteit en innovatie met enige regelmaat
moet herijken.
Nu vertoont de thematiek van deze verkenning een sterke samenhang met het rapport van de
Parlementaire Commissie Onderwijsvernieuwing (PCO). Het lijkt me tegen die achtergrond zinvol de
aanbevelingen te betrekken bij de reactie op het rapport van de PCO. Dit bevordert naar mijn idee de
integraliteit van de benadering die we de komende jaren met betrekking tot vernieuwende
onderwijspraktijken zullen moeten ontwikkelen. Ik stel daarom voor dat ik bij gelegenheid van de
beleidsreactie op het PCO-rapport ook uitgebreider en separaat- in zal gaan op deze verkenning van
de Onderwijsraad.
De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
dr. Ronald H.A. Plasterk
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Rijnstraat 50, Postbus 16375, 2500 BJ Den Haag T +31-70-412 3456 F +31-70-412 3450 W www.minocw.nl