Art Lovers opgepast: Alle kunst kan vergaan


AXA Art benadrukt gedurende TEFAF het belang van het op een juiste manier beschermen van kunst

MAASTRICHT, 20080228 -- 6 maart - Chocolade smelt, glas breekt, steen erodeert, zijde verrot, keramiek barst en foto's en originele manuscripten vervagen langzaam - vroeg of laat, degradeert alle kunst. Zelfs het duurzaamste metaal zal uiteindelijk slijten, krassen en verteren. Afhankelijk van het medium, kan het proces van degradatie eeuwen lang duren of juist alarmerend snel gaan. Kunst veroudert of verdwijnt, om soms als een waardevolle archeologische vondst opnieuw te verschijnen, moderne en geavanceerde technische analyse waardig.

Kunstenaars en collectors, van zowel antieke als hedendaagse kunst, worstelen met de inherente fragiele aard van het culturele erfgoed en het belang van correcte zorg, onderhoud en conservatie om dit voor toekomstige generaties te bewaren. Kunsthistoricus, Gary Schwartz (New York Institute of Fine Art), schat dat slechts één procent van de totale artistieke erfenis tot op heden heeft overleefd.

AXA Art, de vooraanstaande kunstverzekeraar wereldwijd benadrukt dit jaar gedurende TEFAF het belang van het op een juiste manier beschermen van kunst.

"Dynamic Fragility", het thema van de AXA Art lounge (no 508) en de infobalie, geeft een selectie weer van zeer uiteenlopende kunstvoorwerpen zoals een gemotoriseerde mobiel met 500 origami olifanten gemaakt van Amerikaanse Dollarbiljetten door de kunstenaar Atmaram, en een constructie van marmeren vliegtuigjes van de hedendaagse kunstenaar Fabio Viale.

De kunstmarkt van vandaag de dag is globaal genomen een markt die collectors nieuwe mogelijkheden biedt, dat weer resulteert in een snelle groei van kunstverkopen wereldwijd.

Collectors raken gewoonlijk gefascineerd door de esthetische schoonheid, de zeldzaamheid, en de kwaliteit van uitvoering. Tijdens een aankoop zullen dan niet de gedachten opkomen van degradatie en bescherming.

Met toenemende wereldwijd transport, opslag en tentoonstelling van kunstobjecten, is het risico van schade en inherente behandeling reëel en constant.

Zelfs opslag, temperatuursverschillen, vochtigheidsgraad, stof, smog en talloze mechanische, chemische en materiele invloeden kunnen hun tol eisen en zo de kwaliteit van een kunstobject zeer beïnvloeden.

Omdat het natuurlijke veroudering- en degradatieproces van een object niet verzekerbaar is, is het van essentieel belang dat collectors de inherente karakteristieken van het materiaal van hun kunstvoorwerp kennen en het object op een juiste manier kunnen verzorgen om de kwaliteit ervan te behouden.

De recente brutale roofoverval in musea in Zwitserland zet daarnaast een andere dimensie van kwetsbaarheid in het daglicht, namelijk veiligheidsaspecten.

" TEFAF biedt AXA Art een platform om aandacht te vragen aan een toenemende geïnteresseerde internationale kunstgemeenschap, " zegt Dr. Ulrich Guntram, C.E.O. AXA Art, "AXA Art benadrukt haar verplichting om kunst te beschermen door een gevarieerd aantal gesponsorde initiatieven te bieden, zoals `The AXA Art Research Grant', waarbij AXA Art ondersteuning geeft aan het onderzoek naar baanbrekende technologieën en methoden ter conservatie van kunstvoorwerpen".

Enkele projecten van `The AXA Art Research Grant' zijn `TATE AXA Art Modern Paints Project' in samenwerking met TATE, de `AXA Art Ad Reinhardt Research Project' in samenwerking met de Solomon R. Guggenheim Stichting en The Museum of Modern Art en `The AXA Art Conservation Research Project' in samenwerking met het Vitra Design Museum.

Vers van de pers is een publicatie over het onderzoek met de meest recente resultaten van The AXA Art Modern Paints Project, precies op tijd voor de collectors die TEFAF zullen gaan bezoeken.

Ook op TEFAF 2008 biedt AXA Art haar klanten weer rondleidingen in verschillende talen verzorgd door AXA Art's kunsthistorici van kantoren over de hele wereld. De deelnemers krijgen een algemene introductie in de schatten en zeldzame en sensationele objecten, een selectie van duizenden geëxposeerde kunstvoorwerpen.

AXA Art is de leidende kunstverzekeraar wereldwijd waarvan het hoofdkantoor gevestigd is in Keulen, Duitsland en is internationaal vertegenwoordigd met kantoren in Frankrijk, Engeland, Spanje, Italië, Zwitserland, België, Nederland, Noord-Amerika en Azië.

AXA Art verzekert voorwerpen op elk gebied van verzamelingen; van schilderijen, tekeningen en beeldhouwwerken tot aan antiek meubilair en vintage voertuigen. AXA Art dient een brede waaier van cliënten, van de beginnende tot aan de meest gerespecteerde verzamelaars van de wereld, evenals individuele kunstenaars, musea, galerieën, bedrijven en openbare tentoonstellingen.


Voor meer informatie verwijzen we u graag naar onze website: www.axa-art.com