Landelijk Aktie Komitee Scholieren


Scholen vergroten taalachterstand, actie noodzakelijk

Amsterdam, 6 maart 2008 - Het vandaag door de Onderwijsinspectie gepresenteerde rapport over de taalvaardigheid in de onderbouw van het vmbo (basisberoeps en kaderberoeps) en praktijkonderwijs laat een schokkend beeld zien van de beheersing van de Nederlandse taal. Twintig procent van de tweede klassers op het vmbo en het praktijkonderwijs hebben een taalniveau van een leerling uit groep 7 van de basisschool. Verder concludeert de Inspectie dat bij leerlingen die met een taalachterstand op het voortgezet onderwijs komen, de achterstand alleen maar groter wordt.
De problemen met taalvaardigheid spelen op alle getoetste onderdelen. De Inspectie keek naar luistervaardigheden, tekstbegrip en woordenschatontwikkeling. Op alle onderwerpen scoorden de leerlingen ver onder niveau. Zorgwekkend is dat 75% van de school geen (concreet) taalachterstandsbeleid heeft. Docenten Nederlands vinden het een uitzichtloze situatie en voelen zich niet gesteund door hun directies. Het gevolg is dat de leerlingen met taalachterstand niet die hulp en aandacht krijgen die ze nodig hebben waardoor de taalachterstand in de onderbouw van het vmbo alleen maar toeneemt.

"Het rapport geeft een schokkend beeld van de beheersing van de Nederlandse taal en hoe scholen hier mee omgaan. Tijd voor drastische maatregelen van de overheid en van scholen", aldus Sywert van Lienden, voorzitter LAKS. Staatssecretaris van Bijsterveldt zou basale taalvaardigheden als topprioriteit van haar beleid moeten zien, dat is op dit moment absoluut niet het geval.

Dit rapport lijkt eerdere onderzoeken, zoals dat van de OECD waaruit blijkt dat er sprake is van tweedeling in het Nederlandse onderwijs, te ondersteunen. Verschillen in taalbeheersing worden vergroot in plaats van verkleind in het voortgezet onderwijs. Een deel van de oplossing moet volgens het LAKS gezocht worden in het beleid van scholen. Maar scholen kunnen dit probleem niet alleen aan. De overheid moet erkennen dat taalachterstand mede te maken heeft met de sociaal-economische achtergrond van leerlingen. Het is een illusie dat een taalachterstandsbeleid voldoende is. Het wordt tijd dat de overheid de scholen te hulp komt en na gaat denken over structurele, onconventionele oplossingen.

Bekijk het rapport op de website van de Inspectie van het Onderwijs: http://www.owinsp.nl