Vervolg Verkeerscirculatieplan Oude Noorden
Do 6 Mrt 2008 - Kees van Dongen
Vervolg Verkeerscirculatieplan Oude Noorden
Verkeerscirculatieplan
Oude Noorden
in raadscie buitenruimte
door raadslid PvdA
Kees van Dongen
Het ging ergens om, gisterenavond.
Vanaf 2006 loopt de inspraak en nu wordt het zo langzamerhand tijd
voor beslissingen.
De raad moet alle belangen tussen bewoners en instellingen of
bedrijven tegen elkaar afwegen.
Daarbij moet de raad blijven opletten, dat degene die bij de inspraak
betrokken zijn geweest,
ook te horen krijgen, welke de beslissingen uiteindelijk in de raad
genomen worden.
De belangrijkste beslissing die het bestuur voorstelt, is om te
beginnen met het wijzingen van de Zaagmolenstraat.
Voorstel bestuur is: de Zaagmolenstraat moet 2 richtingverkeer worden
zonder parkeerstroken.
Zwart Janstraat moet wachten tot inspraak winkeliers.
Voorlopig standpunt P.v.d.A.
1/ Zaagmolenstraat 2 richting met minimaal 1 zijde parkeren. Geen
herinrichting zonder dat de verdwijnende
parkeerplekken gevonden zijn.
2/ Zwart Jansstraat 2 richting
3/ Kinderen veilig naar kinderplekken beter uitwerken en niet wachten
tot herinrichtingsplan.
4/ Toezegging bestuur tijdens inspraak, zie bijvoorbeeld remmende
maatregelen van vrachtverkeer, beter uitwerken.
5/ Duurzaam groen beter omschrijven en niet mee wachten tot
inrichtingsplan.
Verder heb ik een pleidooi gehouden om te denken vanuit de Zwart
Janstraat. Immers de Zwart Janstraat is de belangrijkste
economische plek van de wijk. Als het met de Zwart Janstraat
economisch slechter gaat, zal dat ook in de wijk zichtbaar worden.
Start voor de inspraak met de winkeliers al een onderzoek. Welke
verkeerscirculatie zal de winkelstraat het aantrekkelijkst maken.
Bij welke verkeerscirculatie worden belangrijke winkels behouden.
Je moet daarbij alle opties open houden. Ook een optie van 1 richting.
Hoe halen wij het meeste voordeel uit de wijze van verkeerscirculatie.
Daarbij is een randvoorwaarden, dat de fietsers niet vergeten worden.
Na de beslissing van de Zwart Janstraat kan vervolgens de rest van de
circulatie van de straten eromheen besloten worden. Dat voorstel is
aangenomen. Aan het bestuur wordt gevraagd na 1 maand de vraag klaar
te hebben.