Ingezonden persbericht


Kinderportret van Vincent van Gogh, geschilderd kort vóór zijn dood, te koop voor meer dan $ 30 miljoen op

TEFAF MAASTRICHT

Helvoirt, 28 februari 2008 - Het topstuk van TEFAF Maastriccht, de vermaarde internationale kunst- en antiekbeurs die vrijdag 7 maart voor het publiek opengaat, is dit jaar een kleurrijk, onbevangen kinderportret van Vincent van Gogh, Kind met sinaasappel (L'Enfant à l'Orange), dat hij een maand vóór zijn dood heeft geschilderd. Het verbeeldt Raoul Levert, het zoontje van zijn buurman Vincent Levert, de dorpstimmerman. Het schilderij is sinds 1916 in Zwitsers privébezit geweest. Na ruim negentig jaar biedt kunsthandel Dickinson (Londen en New York) het nu te koop aan op de beurs. De vraagprijs ligt boven $30 miljoen. De opbrengst van het schilderij heeft de Zwitserse familie bestemd voor liefdadigheidsinstellingen die zich richten op jeugd en opvoeding.

Kind met sinaasappel werd eind juni 1890 geschilderd. Het is een charmante, treffende herinnering aan de korte, gelukkige periode in Van Goghs leven, vóórdat hij weer last kreeg van demonen in zijn hoofd die ertoe zouden leiden dat hij op 29 juli een kogel door zijn borst schoot die hem fataal werd. Het doek maakte ook deel uit van een kunstzinnig eerbetoon aan de schilder, meteen na zijn dood. Het werd bij zijn kist gezet in de kamer van Auberge Ravoux die hij had gehuurd.

Na een verblijf van een jaar in het gesticht van Saint-Rémy was Van Gogh in mei 1890 verhuisd naar Auvers, veertig kilometer ten noordwesten van Parijs. Op weg erheen bracht hij in de Franse hoofdstad een paar dagen door met zijn broer Theo en zijn schoonzus Jo. Overgelukkig was hij toen hij daar zijn kleine neefje en petekind zag, dat het echtpaar naar hem Vincent had genoemd.

De pittoreske aantrekkingskracht van Auvers en de vreugde die de kleine Vincent in hem had opgewekt, bleken de katalysator te zijn van een opmerkelijke explosie van artistieke energie in de laatste weken van zijn leven. In de zeventig dagen die Van Gogh in Auvers verbleef schilderde hij meer dan tachtig werken, meer dan één per dag. Op 5 juni schreef hij zijn zus Wilhelmina: 'Wat me het meest hartstochtelijk bezig houdt - veel, veel meer dan al het andere van mijn métier - is het portret, het moderne portret.'

Hiertoe behoren een aantal kinderportretten, waarvoor zijn kleine neefje Vincent de inspiratiebron was. Hij vond het wonen in Parijs schadelijk voor de gezondheid van de kleine. Daarom portretteerde hij plattelandskinderen met een blos op de wangen als bewijs van het gezonde bestaan buiten. Zo ook het portret van Raoul Levert, het tweejarig zoontje van Vincent Levert, die volgens de gebruiken van die tijd als klein kind een jurkje draagt. Vincent Levert was de buurman van Van Gogh en dorpstimmerman van Auvers. Het is waarschijnlijk dat hij de spanramen voor de schilderijen van Van Gogh heeft gemaakt. De identiteit van het kind is later bevestigd door Adeline Ravoux, dochter van de herbergier, die op een foto uit 1890 naast Raoul voor de Auberge staat.

Na Van Goghs dood werd zijn lichaam in een kamer in Auberge Ravoux opgebaard, die door de plaatselijke bevolking als ontroerend eerbetoon met groen was versierd. De dorpsbewoners treurden over hem alsof hij een van hen was. Adeline Ravoux herinnert zich: 'Theo had overal doeken neergezet die Vincent daar had achtergelaten: De kerk van Auvers, Irissen, Kind met sinaasappel, enzovoort. Aan het voeteneind van de kist werden zijn palet en penselen neergelegd. Onze buurman, timmerman Levert, leende de schragen. Zijn kind is, twee jaar oud, door Van Gogh geschilderd in Kind met sinaasappel. Mijnheer Levert heeft ook de kist gemaakt.'

Kind met sinaasappel, uitgevoerd met een energieke penseelvoering en met het rijke palet dat Van Gogh zo typeert, maakte deel uit van de grote tentoonstelling in Amsterdam in 1905. Met deze expositie begon zijn internationale roem. In 1916 kochten Arthur en Hedy Hahnloser het doek. Dit Zwitsers echtpaar bracht in het begin van de twintigste eeuw een belangrijke verzameling impressionisten en post-impressionisten bijeen en stichtte de Villa Flora Collection in Winterthur. Het schilderij is in bezit van de erfgenamen gebleven. Zij bestemmen de opbrengst van de verkoop voor liefdadigheidsinstellingen die zich inzetten voor jeugd en opvoeding.

TEFAF Maastricht is de meest gerenommeerde kunst- en antiekbeurs ter wereld. Verzamelaars en museumcuratoren komen er elk jaar voor de meesterwerken. Reden voor handelaren om hun beste stukken voor TEFAF te bewaren. Dit jaar brengen 227 antiquairs en kunsthandelaren objecten met een waarde van meer dan ¤ 1 miljard (exclusief de hhedendaagse juwelen). De beurs wordt gehouden van 7 t/m 16 maart in het MECC in Maastricht en is dagelijks geopend van 11.00 tot 19.00 uur (zondag 16 maart tot 18.00 uur). Actuele informatie is te vinden op www.tefaf.com

AXA Art, hoofdsponsor van TEFAF
Kunstverzekeraar AXA Art toont op TEFAF kwetsbare kunstobjecten om te onderstrepen hoe belangrijk het is collecties te beschermen en preventief te conserveren. Voor verzamelaars die hierover advies willen hebben introduceert AXA Art in februari 2008 een online blog.



Ingezonden persbericht