Gemeente Hoorn
Drie scenarios voor toekomst museumstoomtram
7 maart 2008 - De gemeenteraadsleden van Enkhuizen, Hoorn en Medemblik
kregen 6 maart drie scenarios gepresenteerd voor de toekomst van de
Museumstoomtram Hoorn - Medemblik. De stoomtram verkeert in grote
financiële nood en kan zonder gemeentelijke bijdragen niet
voortbestaan.
Elk scenario beschrijft welke gemeentelijke bijdragen noodzakelijk
zijn om de stoomtram te behouden. Ze zijn ontwikkeld door het
onderzoeksbureau Andersson Advies. Het bureau adviseert te kiezen voor
het scenario waarin het toeristische vervoer de hoofddoelstelling
wordt; het museale karakter blijft behouden door met historisch
materieel te rijden. De colleges van Enkhuizen, Hoorn en Medemblik
besluiten 11 maart naar welk scenario hun voorkeur uitgaat. De raden
bepalen uiteindelijk welk scenario de gemeenten willen financieren. In
de raadscommissies van Enkhuizen, Hoorn en Medemblik staat bespreking
geagendeerd op respectievelijk 17 maart, 18 maart en 25 maart.
Het rapport van het onderzoeksbureau, dat in opdracht van de colleges
van Enkhuizen, Hoorn en Medemblik is gemaakt, geeft inzicht in de
complexe financiële situatie van de Museumstoomtram Hoorn- Medemblik.
De inkomsten die de stoomtram zelf genereert zijn niet voldoende om de
begroting sluitend te maken. De stoomtram heeft de afgelopen jaren te
weinig subsidies en giften ontvangen om het alsnog sluitend te maken.
Een positieve uitzondering is het jaar 2007 waarin de stoomtram meer
reizigers dan ooit vervoerde. De jaarlijks terugkerende financiële
tekorten hebben ertoe bijgedragen dat de organisatie is uitgehold.
Door de grote inzet van medewerkers en vrijwilligers is de zaak
blijven draaien, maar het water staat nu tot aan de lippen.
De Museumstoomtram Hoorn- Medemblik bestaat uit een museaal deel en
een rijdend toeristisch deel. Andersson Advies heeft drie
toekomstscenarios voor de stoomtram ontwikkeld waarin deze delen
verschillend ten opzichte van elkaar staan. Op basis van deze
scenarios kunnen de colleges en raden van Enkhuizen, Hoorn en
Medemblik een besluit nemen over hun bijdrage aan het behoud van de
Museumstoomtram. De drie scenarios zijn:
Scenario 1: bestaande organisatie voortzetten, bedrijfsvoering
afstemmen op financiële haalbaarheid. In dit scenario ligt de nadruk
zowel op de museale als op de toeristische functie.
Scenario 2: museale activiteiten en exploitatie van toeristische
trein in aparte organisaties. Het vervoersbedrijf maakt met de
museumorganisatie afspraken over de inzet van de rijdende trams.
Scenario 3: museale activiteiten worden dienend aan de exploitatie
van de toeristische trein. Het museale karakter blijft behouden, maar
de invulling van het museale wordt bepaald door de mogelijkheden in
het toeristische vervoer.
Het onderzoeksbureau adviseert te kiezen voor scenario 3 omdat dit op
langere termijn het beste perspectief geeft voor een goede
bedrijfsvoering en de continuïteit van de Museumstoomtram. Gezien de
grote opgave waar de organisatie voor staat, adviseert het bureau een
onafhankelijk manager die bekend is met de West-Friese gemeenschap als
kwartiermaker te benoemen.
De colleges van Enkhuizen, Hoorn en Medemblik besluiten dinsdag 11
maart naar welk scenario hun voorkeur uitgaat. De raden bepalen
uiteindelijk welk scenario ze willen financieren. In Enkhuizen staat
het onderwerp op 17 maart geagendeerd in de raadscommissie en op 8
april in de raad. In Hoorn gebeurt dit op 18 maart in de
raadscommissie en op 8 april in de raad. In Medemblik vindt dit
plaats op 25 maart in de raadscommissie en op 7 april in de raad. Na
een keuze voor een scenario kan op basis daarvan een ondernemingsplan
worden opgesteld.