GroenLinks

Groenlinks, CU, CDA & PvdA eisen scherper milieubeleid tegen vieze brommers

7 maart 2008

Recent onderzoek van de Fietsersbond en de Universiteit Utrecht toont aan dat de luchtvervuiling door brommers extreem hoog is. Een kamermeerderheid van GroenLinks, CU, CDA & PvdA dringen er gezamenlijk op aan dat het Kabinet zowel nationaal als Europees het milieubeleid tegen vieze brommers aanscherpt. Lees de kamervragen:

Vragen van de leden Duyvendak (GroenLinks), Spies (CDA), Boelhouwer (PvdA) en WiegmanVan Meppelen Scheppink (ChristenUnie) aan de minister van VROM en de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat over luchtvervuiling door brommers1).


1) Kent u het onderzoek van de Fietsersbond en de Universiteit van Utrecht dat brom- en snorfietsen vervuilend zijn, veel fijnstof en ultrafijnstof uitstoten en daarmee een negatief effect hebben op de gezondheid van met name fietsers?


2) Bent u het eens met de conclusies van dit onderzoek en kunt u aangeven wat het aandeel is van de uitstoot van brom- en snorfietsen in de totale uitstoot van fijnstof en ultrafijnstof?


3) Is het waar dat brom- en snorfietsen met viertaktmotoren en elektrische aandrijving aanzienlijk minder vervuilend zijn dan brom- en snorfietsen met tweetaktmotoren? Wat is het verschil in uitstoot? Hoeveel brom- en snorfietsen zijn er in Nederland, uitgesplitst naar tweetakt, viertakt en elektrisch aangedreven? Zijn er gegevens bekend over de leeftijdindeling?


4) Is het waar dat voor nieuwe brom- en snorfietsen emissiegrenswaarden gelden op het gebied van CO, koolwaterstoffen en NOx, maar niet op het gebied van fijnstof?


5) Is het waar dat nieuwe brom- en snorfietsen volgens de huidige normen pakweg twee keer zoveel CO, koolwaterstoffen en NOx per kilometer mogen uitstoten als nieuwe personenautos , ondanks het feit dat ze veel kleiner en lichter zijn en minder hard kunnen rijden?


6) Deelt u het standpunt dat de bestaande normen voor brom- en snorfietsen niet adequaat zijn, zowel wat betreft de hoogte van de normen als het ontbreken van een (ultra)fijnstofnorm, gezien de problemen met lokale luchtkwaliteit die ze veroorzaken? Zo nee, waarom niet?


7) Bent u bereid bij de Europese Commissie aan te dringen op aanscherping van de normen voor nieuwe brom- en snorfietsen en toevoeging van een fijnstof-, een ultrafijnstof- en bij voorkeur ook een CO2-norm? Zo nee, waarom niet?


8) Is het mogelijk om nationale emissie-eisen te stellen aan brom- en snorfietsen? Zo ja, overweegt u nationale emissie-eisen te stellen indien u in Europa onverhoopt te weinig succes boekt?


9) Bent u ervan op de hoogte dat de emissie-eigenschappen die brom- en snorfietsen van de fabrikant hebben meegekregen vaak in de praktijk sterk worden verslechterd door het wijdverbreide opvoeren?


10) Deelt u de opvatting dat de handhaving van de emissienormen verbetering behoeft, bijvoorbeeld door bij rollerbankcontroles niet alleen op snelheid maar ook op emissies te controleren? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat gaat u doen om de handhaving te verbeteren?


11) Bent u bereid maatregelen te treffen die het aanschaffen van brom- en snorfietsen met viertaktmotoren en elektrische brommers aantrekkelijker maken en het aanschaffen van brommers met tweetaktmotoren minder aantrekkelijk, enigszins vergelijkbaar met de huidige milieudifferentiatie in de BPM voor autos? Zo nee, waarom niet?


12) Wat voor andere maatregelen wilt u nemen om de gezondheidsschadelijke emissies van de bestaande snor- en bromfietsen te verminderen?


13) Wilt u zich inspannen voor het consequent invoeren en naleven van de bestaande regel bromfiets op de rijbaan binnen de bebouwde kom, om te zorgen dat fietsers het ultrafijnstof van brommers (dat juist op korte afstand het schadelijkst is) niet hoeven in te ademen? Zo nee, waarom niet?


14) Hoe ver bent u met maatregelen die het gebruik van de fiets moeten stimuleren?