Gemeente Zandvoort


College: 'toegevoegde waarde van een inventarisatie asbestpanden laag'

Het college heeft de vraag van de SP over de beschikbaarheid van een lijst met 'asbestpanden' beantwoord. Het college meent dat een dergelijke lijst weinig toegevoegde waarde heeft en draagt in zijn brief verschillende argumenten daar voor aan. Het college zal dan ook geen gespecialiseerde asbestzoekers inschakelen om asbesthoudende panden te registreren.

Hieronder volgt de brief.

Geachte heer Paap,

Met uw brief van 14 januari 2008 vraagt u of wij bekend zijn met asbesthoudende panden in de gemeente Zandvoort. In het geval wij die kennis niet hebben dan meent u dat er een inventarisatie moet plaatsvinden.

Het is niet bekend in welke panden asbest aanwezig is. In uw optiek zou dat dus betekenen dat er geïnventariseerd moet worden. Zandvoort kent +/- 6000 panden. De door u gewenste inventarisatie kan niet door medewerkers van de gemeente zelf worden gedaan. Dit moet gebeuren door een gespecialiseerd bedrijf, omdat alleen zij in staat zijn asbest te herkennen. U zult begrijpen dat dit een langdurige en dure exercitie wordt waarbij het zeer de vraag is of dit lonend is. Op de eerste plaats kan namelijk alleen onderzocht worden op direct zichtbaar asbest. Een groot gedeelte van het asbest zit echter verstopt onder plafonds, vloerbedekking of bijvoorbeeld schoorsteenmantels. Een inventarisatie geeft dus geen inzicht in al het aanwezige asbest. Daarnaast handelt de brandweer niet anders als zij tevoren op de hoogte zijn van de aanwezigheid van asbest. Zij betreden het pand sowieso met ademlucht en indien geconstateerd wordt dat er asbest aanwezig is dan wordt na afloop een zogenaamde asbestprocedure gevolgd. Dat betekent onder andere dat de brandweerlieden afgespoten worden en het gebruikte water afgezogen wordt.

De toegevoegde waarde van een inventarisatie wordt dan ook als laag ingeschat. Wij zullen dan ook niet overgaan tot het laten verrichten van zo'n onderzoek.

Hoogachtend,
burgemeester en wethouders van Zandvoort,

de secretaris, de burgemeester,