PERSBERICHT

Hilversum, 7 maart 2008

Overeenkomst overname Factotum getekend


Op 6 maart 2008 heeft Vivenda Media Groep NV ("Vivenda") een overeenkomst gesloten met de Groote Zandschulp I BV ("GZS") omtrent de overname van Factotum BV ("Factotum") voor een koopprijs van 11 miljoen.
Daarnaast bevat deze overeenkomst een earn-out regeling van maximaal 7 miljoen welke afhankelijk is van het bedrijfsresultaat over de jaren 2009 tot en met 2012. Voor de bepaling van de earn-out betaling zijn beslissend het bedrijfsresultaat zoals opgenomen in de cijfers van het financiële gedeelte van het businessplan van Factotum. De (jaarlijkse) earn-out betaling zal worden voldaan in aandelen en, naar keuze van Vivenda, deels in contanten. Factotum is gewaardeerd door twee
onafhankelijke Corporate Finance organisaties tussen 18 en 24 miljoen. Op de overdrachtsdatum heeft Factotum geen andere schulden dan uit haar gebruikelijke handelskredieten.

Factotum, actief in het ontwerpen, ontwikkelen en hosten van websites, heeft over 2007 een omzet van 2,9 miljoen gerapporteerd (2006: 3,7 miljoen) met een brutomarge van 66% in 2007. Ebitda
over 2007 bedroeg in totaal 0,5 miljoen (2006: 1,3 miljoen). Het lagere resultaat over 2007 is mede het gevolg van eenmalig kosten en het doorvoeren van een interne herstructurering. De herstructurering is in 2007 volledig afgerond.

"De overname van Factotum biedt Vivenda de mogelijkheid om haar activiteiten te versterken met een
op software gebaseerde peiler naast haar bestaande uitgeefactiviteiten. Hierdoor ontstaat een sterker fundament onder de onderneming die de beoogde internetstrategie zal versnellen", aldus Cees van Versendaal, CEO van Vivenda Media Groep. "De overname van Factotum past in het eerder bekendgemaakte beleid om belangen te verkrijgen in ICT- en media gerelateerde ondernemingen. Vivenda zet hiermee een belangrijke stap in de uitvoering van haar lange termijnstrategie."

Financiering
De koopsom van 11,0 miljoen zal als volgt worden betaald:
· 3,5 miljoen in contanten middels bancaire financiering
· 7,5 miljoen via verrekening met de opbrengst van een converteerbare lening

De overeenkomst is gesloten onder de ontbindende voorwaarden van goedkeuring van de transactie door de aandeelhouders van Vivenda en dat er geen materiële zaken uit het due diligence onderzoek naar voren komen.

Converteerbare lening
Vivenda heeft een overeenkomst gesloten met GZS over een converteerbare lening van 7,5 miljoen. Conversie van deze lening zal plaatsvinden binnen een periode van maximaal 18 maanden na goedkeuring van de transactie door de aandeelhouders van Vivenda.

De overeengekomen conversiekoers voor de converteerbare lening zal worden gebaseerd op een prijs per nieuw uit te geven aandeel Vivenda gelijk aan de gemiddelde slotkoers van de laatste 5 handelsdagen voor ondertekening van de overeenkomst of, indien de gemiddelde slotkoers lager is, de gemiddelde slotkoers van aandelen Vivenda over de laatste 10 handelsdagen voorafgaand aan conversiedatum.

BAVA
De nieuwe transactie zal ter goedkeuring aan de aandeelhouders worden voorgelegd tijdens een Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders eind maart 2008 in Hilversum.

Naast de goedkeuring van de overname van Factotum zullen de aandeelhouders ook besluiten over een statutenwijziging betreffende een reverse stock split waarbij een zodanig aantal aandelen zullen worden samengevoegd zodat na samenvoeging een koers zal ontstaan van ongeveer 2,50 per gewoon aandeel. Gelijktijdig zal een voorstel tot afstempeling van de aandelen worden gedaan zonder terugbetaling aan de aandeelhouders, zodat de nominale waarde ook na samenvoeging zal worden gesteld op 0,20 per aandeel.

De volledige agenda met de bijbehorende stukken, inclusief het voorstel tot overname van Factotum, het concept van de voorgestelde statutenwijziging alsmede de toelichting op het voorstel tot statutenwijziging, liggen vanaf de oproep van de vergadering tijdens kantooruren ter inzage ten kantore van de vennootschap en zijn te raadplegen op de website van de vennootschap op www.vivendamediagroep.nl.

Aftreden CFO C.J.P,M. van der Maarel en commissaris de heer mr. drs. E.R. Honée De heren Van der Maarel en Honée hebben besloten om, na goedkeuring van de transactie door de aandeelhouders, tijdens de BAVA af te treden. Met de overname van Factotum is de turnaround van Vivenda Media Groep afgerond en wordt het nieuwe bestuur de gelegenheid gegeven om van de nieuw ingeslagen weg een succes te maken. De heren Van der Maarel en Honée zijn verheugd dat de turnaround van een onderneming die in 2005 in surseance van betaling verkeerde naar een nieuwe
organisatie met een goede toekomst, succesvol is gerealiseerd.

Uitgifte 10% nieuwe aandelen
In de afgelopen maanden heeft Vivenda een aantal kortlopende financieringen verkregen van GZS ter financiering van de bedrijfskosten ondermeer samenhangend met de uitvoering van de interne herstructurering en de gemaakte kosten voor de overname van Vivenda en de overnamekosten van Factotum. Tevens is zij nog gehouden een aantal eerder door GZS aan Vivenda verstrekte leningen terug te betalen. De totale betalingsverplichting inclusief rente bedraagt 1.015.898,75. Deze leningen zullen worden geconverteerd in nieuw uit te geven aandelen Vivenda Media Groep NV tegen een conversie koers van 0,21 per aandeel. Derhalve zal worden overgegaan tot de uitgifte van 4.837.613 nieuwe aandelen Vivenda.

Over Vivenda Media Groep N.V.
Vivenda is al ruim twintig jaar actief als uitgeverij en multimedia bedrijf. De onderneming is gespecialiseerd in multimedia voor de onroerendgoedsector, zowel middels internet als in gedrukte vorm. Vivenda is marktleider in haar branche en hoofdzakelijk op de Nederlandse markt actief. De doelstelling van de onderneming is om haar leidende positie op het gebied van multimediale communicatieproducten voor de onroerendgoedsector verder uit te breiden.

Over Factotum B.V.
De activiteiten van Factotum omvatten het ontwerpen, ontwikkelen en hosten van websites, de Mediamanager (professionele marketing software voor object- en bedrijfspresentaties en mailingen), Point of Information en de advertentieafhandeling naar ongeveer 6000 Nederlandse kranten en magazines. De Mediamanager software wordt daarnaast ingezet voor de aanlevering van advertenties voor de bestaande uitgeefactiviteiten van Vivenda. In 2007 heeft Factotum een uitgebreide internetstrategie ontwikkeld, die in 2008 grootschalig zal worden gelanceerd.