Gemeente Groningen

Groningen heeft Gemeentelijke Basisadministratie op orde De Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens (GBA) in Groningen is op orde. De gemeente voldoet aan alle eisen. Dat blijkt uit een externe audit: een periodieke controle op de gegevens, de procesbeveiliging en de bescherming van de geregistreerden in de GBA.

De GBA is één van de belangrijkste gegevensverzamelingen bij de overheid. In de komende jaren groeit de GBA zelfs uit tot dé basisregistratie van persoonsgegevens in Nederland. Andere overheidsinstellingen worden verplicht om dezelfde gegevens te gebruiken. Zo wil de overheid fraude bestrijden, efficiënter werken en bureaucratie voor burgers verminderen. Daarvoor heeft het Rijk scherpere eisen gesteld aan de kwaliteit van de GBA. De gemeente voldoet daar ruimschoots aan.

De audit is in oktober 2007 uitgevoerd door KEMA Quality BV. De onderzoekers controleerden driehonderd willekeurige persoonslijsten en twintig specifieke persoonslijsten op fouten aan de hand van eisen uit wet- en regelgeving. Daarnaast namen zij back-up en uitwijkingsmogelijkheden, informatiebeveiliging, privacyvoorzieningen en vooral de bescherming van de persoonlijke levenssfeer onder de loep. De audit vindt eens in de drie jaar plaats.