Nieuw-Vlaamse Alliantie


Parlementaire nieuwsflits van 7 maart 2008 (11/03/08)

Regelmatig versturen we een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze parlementsleden. Door praktische problemen heeft deze publicatie een paar dagen vertraging opgelopen, waarvoor onze excuses.

Vlaams Parlement

Over de zogenaamde Elia-heffing (eigenlijk een federale heffing waardoor gemeenten een compensatie krijgen voor het verlies dat ze lijden door de liberalisering van de energiemarkt) werd de laatste weken opnieuw heel wat gezegd en geschreven. De Vlaamse regering besliste eind 2007 om de Vlaamse gebruiker hiervan vrij te stellen, waardoor vanaf 1 januari 2008 geen Eliataks meer mag worden geheven. De verwarring was dan ook groot toen dat niet helemaal het geval bleek. Jan Peumans wilde weten graag meer duidelijkheid van de minister van Energie Crevits. Zij verwees naar de federale overheid, die de distributienetbeheerders had verplicht een voorschot te betalen om het Eliafonds te spijzen. De Vlaamse regering heeft geen uitstaans met de afspraken die de federale overheid heeft gemaakt met de distributienetbeheerders (intercommunales) over de modaliteiten waaronder het voorschot zou worden terugbetaald. De minister wist te zeggen dat hoewel de Vlaamse overheid toezicht heeft op de ondergeschikte besturen, zij niks te zeggen heeft over een tariferingsprobleem. Jan, nochtans van geen kleintje vervaard, wist zich van de hand Gods geslagen: Ik heb de indruk dat het een begrotingstruc is geweest van de federale overheid om het gat van 100 miljoen euro in het desbetreffende begrotingsjaar dicht te rijden. Homogene bevoegdheidspakketten, iemand?

Woensdag was er een ruim debat over de wachtrijen van ouders die hun kinderen wensen in te schrijven in het Nederlandstalig onderwijs in Brussel. Kris Van Dijck focuste specifiek op het thuistaalaspect. Hij is altijd voorstander geweest van de vreemde thuistaal als GOK-indicator. Nu kreeg hij het signaal dat daar wel eens over gelogen wordt. Hij vroeg de minister dan ook of hij daarvan ook indicaties ontving. Officieel weet minister Vandenbroucke van niks, maar hij is wel bezorgd. In zijn beleid probeert hij een verschuiving tot stand te brengen van indicatoren op basis van verklaringen op eer naar indicatoren op basis van vaststellingen die ze zelf doen. Op termijn wil hij dat ook inzake taal doen. Dat is een langetermijnverhaal, want het veronderstelt dat je bijvoorbeeld de CLBs kunt inschakelen, alsook de databank van Kind en Gezin, die de taalcontext bij de kinderen vaststelt. Kris steunt dit beleid en betreurt het eveneens dat mensen onder valse voorwendsels proberen voorrang te krijgen.

Helga Stevens had het dan weer over de preventie van baarmoederhalskanker. Het probleem is dat sommige vrouwen te veel uitstrijkjes laten nemen, andere vrouwen uit bepaalde doelgroepen dan weer te weinig. Dit is mede te wijten aan het RIZIV, dat ook tussenkomt voor de overbodige uitstrijkjes. Nochtans adviseerde de Vlaamse Gezondheidsraad op 19 december 2006 om de frequente afname van uitstrijkjes en het screenen van jonge vrouwen te ontmoedigen, bijvoorbeeld door niet-terugbetaling. Zij wilden dan ook weten of minister Vanackere hiervoor al contact heeft opgenomen met de federale overheid. Die bevestigde dat overbodige uitstrijkjes een kostprijs van 18 miljoen euro betekenen voor het RIZIV. Een screening om de twee jaar is optimaal. Verder stelde de minister dat zijn federale collega wel de bereidheid toont om een algemene regeling uit te werken, maar dat die ook afhankelijk is van de andere gemeenschappen. Hier zit volgens Helga een ferm addertje onder het gras. Dit punt komt op de eerste interministeriële conferentie zeker ter sprake.

Donderdag werd in de commissie Cultuur het Fenomenale Feminatheek-incident besproken. De discussie draait daarbij rond het feit of gedeputeerde van Cultuur Ludo Helsen van de provincie Antwerpen nu al dan niet zelf het tentoonstellen van deze (in omvang enorme) knipselverzameling van L.P. Boon in het provinciale Fotomuseum te Antwerpen heeft verboden. Heeft hij m.a.w. ingegrepen in het tentoonstellingsbeleid van dit museum? Vanuit een bepaalde hoek werd dit incident al te gretig aangegrepen om een rondje CD&V-bashing te organiseren. Zelfs gewezen Vlaams minister van Cultuur Patrick Dewael vond het nodig in de pers te wijzen op het gevaar van een nieuw politiek puritanisme. In plaats van mee te huilen met deze wolven in het bos, vestigde Piet De Bruyn de aandacht op de kern van de zaak : het principe van afstandelijk politiek bestuur inzake artistieke beslissingen politici zijn niet verkozen om op basis van eigen smaak tentoonstellingen op te zetten of te verbieden en het waarborgen van de artistieke onafhankelijkheid van het museummanagement ten opzichte van alle politieke broodheren. En hij kondigde aan dit principe ook te willen verankeren in het nieuwe Erfgoeddecreet. Op dit initiatief reageerde minister Anciaux alvast positief.

Dinsdag stond in de subcommissie landbouw de precaire toestand van het Belgisch trekpaard op de agenda. De betrokkenen krijgen immers met tal van problemen te maken, vooral van financiële aard. Mark Demesmaeker bracht onmiddellijk een nuancering aan : hij spreekt liever van een Brabants in plaats van een Belgisch trekpaard. Daarnaast trok hij het debat ook open. Hij vroeg niet alleen aandacht voor de trekpaarden, maar voor al ons levend erfgoed : duiven, hoenders, konijnen, watervogels, honden, geiten, varkens, runderen, Hij hoopt dat de Vlaamse regering eindelijk eens werk zal maken van een brede visie om op die manier ons levend erfgoed een toekomst te willen geven. Hij verwees ter zake naar het Vlaams regeerakkoord van 2004 dat stelde hiervan werk te willen maken. Tot op heden bleef dit dode letter, evenwel. De minister-president is nu bereid hiervan werk maken. Meer info over al ons levend erfgoed vindt u op de webstek van een steunpunt www.sle.be

Vlaanderen blijft het been stijf houden in het Airbus-dossier. In de commissie economie vroeg Gino De Craemer naar de intentie van minister Ceyssens inzake de onderhandelingen over de verdeling van de compensaties voor de Airbus A350 tussen Vlaanderen en Wallonië. In maart 2007 stelde de federale regering zon 150 miljoen euro ter beschikking van Belgische bedrijven die willen meewerken aan de ontwikkeling van het A350-project van Airbus. Voorwaarde voor die steun is echter dat er een samenwerkingsakkoord wordt gesloten tussen de verschillende gewesten. Bijna een jaar later is dat akkoord er nog steeds niet. Tot op heden ontvingen de Vlaamse bedrijven systematisch te weinig compensatieopdrachten. In november 2007 deed Waals minister van Economie Marcourt nog het voorstel om de 150 miljoen euro voor het A350-project volgens de Vlaamse sleutel te verdelen maar de niet gebruikte budgetten van het programma A380 integraal aan Waalse en Brusselse bedrijven te schenken. Sindsdien zit het overleg muurvast. Het dossier ligt nu bij federaal minister Laruelle die een nieuwe poging zal ondernemen om de zaak deblokkeren. Gino is tevreden dat Vlaanderen voet bij stuk blijft houden. Vlaanderen is in dit dossier al twee keer gerold en dit mag geen derde keer gebeuren!

Jan Loones ondervroeg minister Anciaux over zijn cultuurbeleid ten aanzien van Congo. Aanleiding was een bezoek van Anciaux aan de voormalige kolonie. Vooreerst wou Jan vernemen wat de minister daar allemaal verricht had. Daarnaast wou hij vernemen of de minister samenwerkingsmogelijkheden met Congo ziet. Voor Jan is samenwerking mogelijk, zelfs nuttig. Daarnaast waarschuwde hij wel : de opmerking die steeds terugkomt is dat Vlaanderen te klein is om met Congo samen te werken en dat Congo behoort tot la francité, la Belgique francophone. Jan is het daar niet mee eens : We hebben daar onze verantwoordelijkheid, en bovendien zijn er eveneens enorm veel kansen. We moeten ons natuurlijk wel als Vlamingen presenteren. De minister gaf uitgebreid toelichting bij zijn bezoek. Ook al kon hij president Kabila niet zien, hij had er een ontmoeting met 7 ministers en bezocht tal van culturele en andere gemeenschapsprojecten. Hij zal trachten de samenwerking (binnen zijn bevoegdheidsdomeinen) in de toekomst verder uit te bouwen.

Kamer

Het was een drukke week in de Kamer van Volksvertegenwoordigers. De N-VA stelde maar liefst 3 mondelinge vragen in de plenaire vergadering. Om te beginnen kwam Peter Luykx aan bod, die ook meteen zijn maiden speech in plenaire gaf. In een artikel in Trends kon Peter lezen dat door de gebrekkige fiscale controle, België de facto een belastingsparadijs is geworden voor bepaalde bedrijven. Peter stelde dat een zelfstandige ondernemer minstens honderd jaar zou moeten worden om überhaupt aan een controle toe te komen. En dit ondanks 28.000 ambtenaren én ondanks de invoering van Coperfin. Als ondernemer weet Peter maar al te goed dat bedrijven baat hebben bij een betere fiscale controle. Duidelijkheid geeft immers rechtszekerheid. Maar juist door die gebrekkige fiscale controle lijkt het systeem verdacht veel op Russische roulette. En daar zijn de bedrijven die bonafide handelen de dupe van. Op zijn gekende minachtende stijl omzeilde Didier Reynders Peters bekommernissen door, zoals gewoonlijk, te verwijzen naar zijn even nietszeggende antwoorden in commissie. Tevens gaf hij aan dat het geen zin heeft om alle dossiers systematisch te controleren, maar wel om de risiscodossiers te bekijken. De minister bedoelde hiermee het zogenaamde datamining, waarbij digitaal dossiers worden gescreend op verdachte belastingsaangiftes. Peter herinnerde de minister echter fijntjes aan een studie van het OESO. Uit die studie blijkt dat 21,5% van ons bruto binnenlands product vermoedelijk uit zwart geld bestaat en dat ons land aan de top staat wat fiscale fraude betreft.

Vervolgens was het in het plenum de beurt aan Sarah Smeyers. Amper een week na haar vuurdoop, mocht zij opnieuw het spreekgestoelte betreden om wederom minister Laurette Onkelinx aan de tand te voelen. Het feit dat jongeren zo makkelijk tabak kunnen kopen, ondanks het verkoopverbod aan jongeren onder de 16 jaar, heeft rampzalige gevolgen voor de gezondheid van die tieners. De minister wacht momenteel een rapport van haar eigen administratie af, maar ze zei wel dat er meer en doelgerichtere controles uitgevoerd zullen worden door de FOD Volksgezondheid. Ook het verhogen van de tabaksprijs behoort tot de mogelijkheden. Uiteraard wees Sarah het parlement nog eens op haar eigen wetsvoorstel, waarmee ze ijvert voor een algemeen rookverbod. Naast een prijsverhoging voor tabak, is zon uitgebreid rookverbod volgens deskundigen de enige manier om het aantal rokers naar beneden te krijgen!

Daarna richtte Jan Jambon zich tot de plenaire vergadering. Zijn vraag behandelde Expertise for Central Africa, een recent opgerichte vzw die eind februari met heel veel poeha werd ingehuldigd. Deze vzw heeft tot doel de banden tussen België, Congo en Centraal-Afrika nauwer aan te halen en de Congolezen tot politieke partner te maken. Aan de top van de vzw staat Herman De Croo, maar ook ex-minister van Ontwikkelingssamenwerking Armand De Decker. De minister van Ontwikkelingssamenwerking is statutair zelfs de ondervoorzitter van de vzw. Nu blijkt dat de vzw vorig jaar een subsidie heeft gekregen van 600.000 euro. Dat wil zeggen dat de toenmalige minister De Decker zijn eigen vzw heeft gesubsidieerd. Men wordt nooit beter bediend dan door zichzelf, zou men welhaast kunnen zeggen. Minister van Ontwikkelingssamenwerking Charles Michel gaf een uitgebreid en gedetailleerd antwoord, maar over één zaak bleef hij in het ongewisse: waaraan worden de financiële middelen van de vzw besteed? Jan had wel zon vermoeden waarom de minister niet op die vraag antwoordde: misschien worden de ontwikkelingsgelden wel gebruikt om een reisbureau voor begoede mensen op te starten?

Het aantal spooraansluitingen van bedrijven en industrieterreinen is in België uiterst laag en de jongste jaren zelfs sterk gedaald. Dat blijkt uit het antwoord van Inge Vervotte, minister van Overheidsbedrijven, op een parlementaire vraag van Els De Rammelaere en partijbestuurslid Kurt Himpe. In 1990 waren er nog 415 aansluitingen van bedrijven en bedrijventerreinen, in 2007 is het aantal aansluitingen gedaald tot 224. Koploper is de provincie Antwerpen met 59 aansluitingen. Hekkensluiter is Vlaams-Brabant met maar één aansluiting van een bedrijf of industrieterrein. West-Vlaanderen scoort met 9 aansluitingen maar middelmatig. Dat het overgrote deel van de spooraansluitingen komt er op initiatief van de klant zelf, is een teken aan de wand. Het spoorvervoer is te duur, waardoor het spoor als alternatief onaantrekkelijk blijft. De N-VA is voorstander van het fiscaal en infrastructureel stimuleren van het goederenvervoer per spoor, onder andere door de aanleg en het hergebruik van spoorverbindingen tot aan bepaalde belangrijke bedrijven(groepen).

Flor Van Noppen ontving deze week een antwoord op zijn parlementaire vraag over de begassing van containers. Jaarlijks komen in de haven van Antwerpen miljoenen containers aan die behandeld zijn met het uiterst giftige methylbromide. Deze containers zouden normaal gezien na behandeling opnieuw ontgast moeten worden. In vele landen gebeurt dit echter niet, waardoor containers vol giftig gas in Antwerpen aankomen. Dit is een bedreiging voor de volksgezondheid van de havenarbeiders en een zware belasting van ons leefmilieu. Het antwoord van Minister Onkelinx was weinig bevredigend. Flor heeft dan ook zijn vraag opnieuw ingediend en hoopt op meer betrokkenheid van de Minister van Werk, Josly Piette.

Senaat

In de Senaat hamerde Louis Ide deze week op de regionale verschillen in de RIZIV-uitgaven wat betreft de vroedvrouwen. Uit een antwoord van minister Onkelinx op een van zn schriftelijke vragen bleek dat ook wat betreft de vroedvrouwen de taalgrens een zorggrens is. In het zuiden van het land is het beleid ook op dit vlak meer hospitalo-centrisch, terwijl men in Vlaanderen zoals zo vaak de kaart trekt van meer en goedkopere thuiszorg. In een ruk vroeg Louis ook naar het aantal keizersneden. Uit het antwoord bleek dat dit cijfer in 2006 een stijging kende van 75%, waar de normale stijging amper 0,5% bedraagt. Bronnen binnen het RIZIV bevestigden het vermoeden van Louis dat het foute cijfers betrof, want als arts achtte Louis zoiets onmogelijk. Het is ver gekomen als je als parlementair je controlefunctie niet ten volle kan uitoefenen doordat de minister geen correcte cijfers vrijgeeft. Stel u voor dat de foute cijfers doorgingen als correct en op basis hiervan beleid werd gevoerd!

Auteur:
Peter Buysrogge, universitair medewerker Vlaams Parlementsfractie Joachim Pohlmann, universitair medewerker Kamerfractie

Meer informatie:
Contactpersoon: Jeroen Overmeer, woordvoerder
Telefoon: 02/219 49 30
Fax: 02/217 35 10
E-post: jeroen.overmeer@n-va.be
Url: www.n-va.be