Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

De Voorzitter van de Tweede Kamer der
Staten Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer

Datum Bijlage(n) 11 maart 2008 - Ons kenmerk Uw kenmerk VENW/DGTL-2008/937 08-VW-B-005 Onderwerp
kamervragen

Geachte Voorzitter,

Naar aanleiding van uw brief van 18 januari 2008 met betrekking tot de samenwerking met lagere overheden in de aanpak van onveilige parkeerplaatsen doe ik u hierbij het antwoord op de gestelde vragen toekomen.


1. Is het u bekend dat in bepaalde delen van het land ook bij lagere overheden ideeën leven over hoe om te gaan met onveilige parkeerplaatsen en het tegengaan van diefstal van voertuigen en lading? Zo ja, welke mogelijkheden ziet u om samen met de lagere overheden op te trekken in dit verband, zodat een "multiplier effect" zou kunnen ontstaan? Daarnaast, welke mogelijkheden ziet u voor de inschakeling van regionaal actieve beveiligingsbedrijven?


2. Bent u bereid op korte termijn in overleg te treden met lagere overheden opdat in gezamenlijkheid slagen kunnen worden gemaakt, die de naam van "Nederland ­ distributieland" kunnen onderstrepen?

Ad 1 en 2
Het is mij bekend, dat lagere overheden ideeën hebben voor het verbeteren van de beveiliging van parkeerplaatsen. Rijkswaterstaat heeft als wegbeheerder van het hoofdwegennet intensieve contacten met de lagere overheden en met de private sector die initiatieven nemen om te komen tot het inrichten van beveiligde parkeerplaatsen. Rijkswaterstaat is vanuit haar verantwoordelijkheid als beheerder van het hoofdwegennet continu in gesprek met medewegbeheerders over de locatie van voorgenomen parkeervoorzieningen ten behoeve van het goederenvervoer. Hierbij spelen aspecten als Postadres Postbus 20901 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171 Bezoekadres Plesmanweg 1-6 2597 JG Den Haag Internet www.verkeerenwaterstaat.nl

Bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VENW/DGTL-2008/937

bereikbaarheid, vindbaarheid en toegankelijkheid een belangrijke rol. Ik kan private initiatieven om te komen tot meer veilige parkeerplaatsen alleen maar toejuichen.

De politie speelt uiteraard ook een actieve rol ten aanzien van preventie en repressie. Het KLPD, de regiopolitie en de bovenregionale recherche zijn actief als het gaat om de opsporing van ladingdiefstal. Zoals bekend bestaat er sinds februari 2007 een speciaal bovenregionaal team ladingdiefstal voor de zuidelijke regio's waar de problemen het grootst zijn. Deze eenheid wordt ook betrokken bij ladingdiefstallen die in andere delen van het land hebben plaatsgevonden en die verbanden vertonen met de informatie waarover het projectteam beschikt of onderzoeken die het team in portefeuille heeft. Het KLPD is gestart met een team transportcriminaliteit. Dit team is voornamelijk actief op parkeerplaatsen langs autosnelwegen en richt zich op verschillende vormen van transportcriminaliteit. Door middel van het inzetten van een zogenaamde lokvrachtauto zijn inmiddels, samen met regio's, diverse successen geboekt in de bestrijding van zeilensnijders en ladingdiefstal.

De overheid en het bedrijfsleven werken nauw samen bij het bestrijden van criminaliteit die tegen het bedrijfsleven is gericht. Deze samenwerking wordt bijvoorbeeld vorm gegeven in de Actieplannen Veilig Ondernemen (AVO), waaraan onder andere de ministeries van Justitie, Economische Zaken en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksaangelegenheden en VNO - NCW, MKB - Nederland, de VNG en het Verbond van Verzekeraars deelnemen. De rijksoverheid stimuleert lokale projecten, onder andere in het kader van het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO) en de Aanpak Urgente Bedrijvenlocaties (AUB). Door middel van KVO en AUB wordt de veiligheid in winkelcentra en op bedrijventerreinen verbeterd, waarvan ook de transportsector profiteert. Eén van de resultaten is het in 2004 gesloten convenant "Aanpak Criminaliteit Wegtransportsector", waarin de direct betrokken ministeries (Economische Zaken, Justitie, Binnenlandse Zaken en Koninkrijksaangelegenheden en Verkeer en Waterstaat), branche organisaties (EVO, KNV en TLN), Nederland Distributieland en het Verbond van Verzekeraars samenwerken en invulling geven aan maatregelen. Dit convenant vormt tevens een platform waar informatie uitgewisseld en afgestemd wordt. Verder zijn er reguliere werkcontacten met individuele gemeentes. Ook initiatieven van lagere overheden komen hier aan de orde, zoals het plaatsen van hekken en toegangscontrole bij bedrijfsterreinen `s-nachts, camera bewaking, het creëren van bewaakte parkeerplaats naast nieuw bedrijventerrein en de samenwerkingsverbanden met de Regionale Platforms Criminaliteitsbeheersing en de Regionale Toezicht Ruimtes.

In mijn brief van 2 januari 2008 over de "top 20 minst veilige parkeerplaatsen" heb ik aangegeven dat diefstal en criminaliteit in het wegvervoer alleen effectief te beperken is met een mix aan maatregelen, die zowel door verlader, vervoerder, verzekeraar, chauffeur als door de overheid genomen kunnen worden. De exploitanten van voorzieningen op verzorgingsplaatsen of van particuliere initiatieven kunnen zelf de benodigde beveiligingsplannen voor deze voorzieningen opstellen waarbij zij gebruik maken van de diensten van de regionaal actieve beveiligingsbedrijven. Alleen door deze gezamenlijke aanpak van alle schakels in de keten kan dit "multiplier" effect bereikt worden en heeft zo ook een positieve werking op de positionering van Nederland als distributieland.
---

VENW/DGTL-2008/937

De verbetering van de veiligheid van parkeerplaatsen langs het hoofdwegennet is een samenspel van Rijkswaterstaat als beheerder van het algemene gedeelte van de parkeerplaats, de eigenaar van het benzinestation of restaurant op de verzorgingsplaats en de politie (KLPD of regiopolitie) als handhaver van de openbare orde. Ik heb u eerder toegezegd op een nader te bepalen locatie een experiment uit te voeren met additionele maatregelen als hekken en slagbomen, waarover ik u op korte termijn zal informeren.

Tenslotte speelt het Verbond van Verzekeraars samen met de andere betrokken partijen een stimulerende rol ten aanzien van het opstellen van criteria voor onder meer de beveiliging van de voertuigen, de lading, en de parkeerplaatsen, waarop voertuigen en lading gestald worden. Verzekeringsmaatschappijen kunnen zelfstandig polisvoorwaarden vaststellen waarin eisen gesteld kunnen worden aan de beveiliging van het voertuig, de wijze waarop het vervoer georganiseerd wordt en de condities waarop het voertuig geparkeerd wordt, daarbij rekening houdend met de initiatieven van de andere betrokken partijen.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings

---