Voedselconsumptie buitenshuis van 19 naar 33 miljard euro in 2020

11/03/2008 12:53

Rabobank Nederland

Rabo-bestuurder Sipko Schat: "De vraag 'wat eten we vandaag', wordt steeds vaker vervangen door 'waar eten we vandaag'."

Voedselconsumptie buitenshuis van 19 naar 33 miljard euro in 2020

De Nederlandse voedselconsumptie buitenshuis, de foodservicemarkt(voetnoot), breekt binnen 10 jaar door de omzetgrens van 30 miljard euro. In 2007 bedroeg die omzet nog iets minder dan 19 miljard euro. De belangrijkste aanjager voor die marktgroei is de Nederlandse consument, die steeds vaker buiten de deur eet. Maar ook veranderingen in Foodservice zélf zorgen voor marktgroei. Dat concluderen Rabobank, EFMI Business School (EFMI) en FoodService Instituut Nederland (FSIN) op basis van een gezamenlijke studie naar de toekomst van Foodservice in Nederland. De studie werd gepresenteerd tijdens het Vision on Food congres 2008 dat gehouden werd in het Duisenberg Auditorium in het Utrechtse bestuurscentrum van de Rabobank Groep.

Consumenten eten steeds vaker buiten de deur
Elke dag eten circa 4 miljoen Nederlandse consumenten één of meer hoofdmaaltijden buiten de deur. Die buitenshuisconsumptie gaat de komende jaren toenemen. De maatschappelijke veranderingen spelen daarbij een belangrijke rol. Sipko Schat, lid van de raad van bestuur van Rabobank Groep: "Tussen nu en 2020 neemt het aantal eenpersoonshuishoudens in Nederland toe met meer dan een half miljoen. En alleenstaanden eten vaker buiten de deur. Daarnaast krijgen Nederlanders het steeds drukker en zijn zij op zoek naar tijdbesparing. Sinds 1985 besteden consumenten wekelijks ongeveer 3 uur minder aan huishoudelijke taken, waaronder koken en boodschappen doen".

Klassieke horeca profiteert minder van groeiende buitenshuisconsumptie Buiten de deur eten wordt de komende jaren vanzelfsprekender. Geen tijd en/of geen zin om te koken vormen daarbij de belangrijkste drijfveren voor de consument. Marcel van Aalst, directeur onderzoek van EFMI Business School: "Het klassieke buiten de deur eten, waarbij gezelligheid en ontspannen genieten centraal staan, is qua omzet weliswaar nog steeds groter, maar functioneel buiten de deur eten als alternatief voor zelf koken zal het meeste groeien". Vooral onderweg eten tijdens het reizen, winkelen of een andere activiteit waarbij consumenten zich verplaatsen, vormt een belangrijk groeisegment.

Minstens 70 nieuwe foodservice-formules in Nederland
Maar ook de veranderingen in foodservice zélf zorgen voor omzetgroei. Ondanks het feit dat horeca, cateraars, pompshops, koffiebars, fastfoodketens en andere foodservice-concepten sterk verschillen, vindt er een eenduidig emancipatieproces plaats. "De klassieke foodservicekenmerken zoals gerechten, sfeer en gastvrijheid worden steeds meer gesystematiseerd en in een formule gegoten. Die formulevorming zorgt voor toekomstige groei, omdat foodservice-concepten makkelijker reproduceerbaar worden. De komende jaren zullen we in Nederland dan ook minstens 70 nieuwe foodservice-formules gaan zien", aldus Jan-Willem Grievink, directeur van het FoodService Instituut Nederland.

Conjunctuurgevoeligheid van foodservice neemt af
Door de verschuiving naar meer functioneel eten, de formulevorming en het feit dat ook in foodservice meer spelers in het lageprijzensegment gaan opereren, is de tijd van grote prijsverhogingen voorbij. Van Aalst: "Door de toenemende prijsdruk en het feit dat buitenshuis eten steeds vanzelfsprekender wordt, zal de conjunctuurgevoeligheid van foodservice de komende jaren geleidelijk afnemen".

Strijd met supermarkten
De groei van de markt voor buitenshuis eten ontgaat ook de supermarkten niet. Schat: "De grote vraag is wie er het beste in slaagt om de consument te voorzien in zijn behoefte aan eten en drinken voor de zeer korte termijn. Van directe consumptie tot en met de maaltijd voor de komende 2 uur." Sommige supermarkten zullen klanten de mogelijkheid gaan bieden om ter plekke iets te eten. Een grotere groep zal echter gaan samenwerken met een foodservice vestiging naast of in de buurt van de supermarkt. In de supermarkt zélf zal men zich richten op het aanbieden van kwalitatief nog betere maaltijden uit het koelschap en door 'ready-to-go' warme en koude assortimenten die binnen een half uur gegeten kunnen worden. Grievink: "Als supermarkten erin zouden slagen om met hun kant-en-klare maaltijden restaurantkwaliteit voor thuis aan te bieden, dan zou dat een belangrijke groeiremmer zijn voor het foodservicekanaal".

(voetnoot) Tot foodservice rekenen we alle ondernemingen die buiten de supermarkt en speciaalzaak eten en drinken verkopen, meestal voor directe (buitenshuis)consumptie en/of consumptie voor onderweg. Voorbeelden zijn horeca, catering en pompshops.

Over Rabobank International - Corporate Clients Nederland
Rabobank is een coöperatieve bank met diepe wortels in de Nederlandse samenleving. Wereldwijd is de Rabobank Groep de nummer 1 Food & Agri Business bank. Op basis van haar jarenlange ervaring in deze sector, met meer dan 60.000 werknemers in 41 landen, bedient zij op alle continenten klanten uit de hele voedselketen. Qua balanstotaal behoort Rabobank tot de Top 20-banken in de wereld. De Rabobank Groep heeft de hoogste kwalificatie voor kredietwaardigheid (triple A) van de bekende internationale ratinginstituten. Voor de Nederlandse foodretail en de voedingsmiddelenindustrie opereert het team Food & Food Retail vanuit de centrale organisatie Rabobank International Corporate Clients Nederland in Utrecht. Het team biedt een one-window aanpak voor onder andere werkkapitaal- en voorraadfinancieringen, bedrijfsleningen, rente- en valutaderivaten, leaseconstructies en vastgoed- en overnamefinancieringen.

Over EFMI Business School
EFMI Business School is een academisch kennisinstituut dat zich volledig richt op managementvraagstukken van bedrijven uit de levensmiddelensector. Met die focus als 'Food Business School' onderscheidt het EFMI zich nadrukkelijk van andere academische business schools. Het EFMI is een zelfstandig kennisinstituut van Academische Opleidingen Groningen (AOG), dat gelieerd is aan de Rijksuniversiteit Groningen. Het EFMI heeft twee kernactiviteiten: (1) kennisontwikkeling in de vorm van beleidsrelevant onderzoek en (2) kennisoverdracht in de vorm van managementopleidingen. De kennisontwikkeling van het EFMI wordt gepresenteerd in managementrapporten die ter beschikking worden gesteld aan de ruim 100 retailers, fabrikanten en dienstverlenende organisaties die lid zijn van het EFMI.

Over FoodService Instituut Nederland (FSIN)
Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) is een onafhankelijk kennisinstituut dat de emancipatie van de markt voor buitenshuis eten als doelstelling heeft. Het FSIN ziet het als haar taak om die markt in kaart te brengen en analyses te maken. Dat doet ze door relevante trends in beeld te brengen, groeifactoren te verkennen en aandachtspunten voor beleidsontwikkelingen (t.b.v. spelers in de buitenshuis consumptie) in discussie te brengen. Verder wil het FSIN de kwaliteit van alle processen en activiteiten binnen de totale markt voor buitenshuis eten op een hoger plan te brengen. Daarmee is het FSIN ook een aanspreekpunt geworden voor de publieke belangen van de totale Foodservice markt. Op dit moment zijn ruim 80 bedrijven die actief zijn in Foodservice lid van het FSIN.