Intratuin plaatst nieuwste generatie fraudebestendige pinpasterminals

11/03/2008 13:48

Creative Venue BV

Woerden, 11 maart 2008

Intratuin Nederland heeft na de omvangrijke pinpasfraude in het najaar van 2007 die ook diverse Intratuin bedrijven vorig jaar trof, alle 550 pinpasterminals van de bijna 60 vestigingen in Nederland en België vervangen. Toen duidelijk werd dat de fraude geen incident was maar structureel van aard, besloot Intratuin Nederland niet te wachten met de noodzakelijke vervanging tot evident zou worden wie in financieel opzicht moet opdraaien voor de schade en de kosten van de nieuwe apparaten. Met de investering is een bedrag gemoeid van ruim 1 miljoen euro.

In alle Intratuin vestigingen zijn inmiddels alle bestaande Hypercom HFT201 pinapparaten vervangen door de nieuwste generatie apparaten van Banksys en Toshiba. Dit type pinpasterminal werkt niet meer met analoge techniek maar via internet gecertificeerde protocollen en is daarmee veiliger.

"De oude HFT201 pinapparaten konden worden geopend", zo licht Marcel van Brakel, CEO van Intratuin Holding B.V. het fraudeprobleem nogmaals toe. "Er bleek ruimte in het apparaat aanwezig waar criminelen extra elektronica wisten te plaatsten die de gegevens van de magneetstrip en de pincode kon opslaan. De fraudeurs haalden op een later tijdstip de gegevens op waarna geld van de bankrekening van klanten kon worden gehaald. We verwachten met deze nieuwe generatie dit probleem opgelost te hebben. De apparaten kunnen niet meer opengemaakt worden zonder ze te beschadigen en de verificatieprotocollen zijn beter bestand tegen misbruik".

Intratuin liet direct na het ontdekken van de incidenten als tijdelijke noodmaatregel genummerde stickers ontwikkelen ter extra controle. Deze methode werd direct landelijk overgenomen door vele retailers en wordt zelfs op dit moment door diverse winkelbedrijven nog gebruikt. Toch bleek deze maatregel niet afdoende te zijn, omdat de criminelen de stickers al vrij snel hadden nagemaakt inclusief de nummering. "Vanaf dat moment zat er niets anders meer op dan snel te schakelen en te besluiten direct over te gaan naar nieuwe apparaten. We wilden geen enkele vertraging oplopen en door onmiddellijke vervanging van de terminals de betaalveiligheid voor de klant optimaal garanderen", aldus Van Brakel.

Om het vertrouwen van consumenten in pinpastransacties niet opnieuw op de proef te stellen, hoopt Van Brakel dat ook andere retailbedrijven die nog niet tot vervanging zijn overgegaan, dit zo snel mogelijk zullen doen.





http://www.intratuin.nl