Amsterdamse milieuzone essentieel voor gezonde,
leefbare steden
Amsterdam gaat als eerste stad in Nederland een milieuzone voor
personenautos instellen. In deze milieuzone mogen de meest vervuilende
autos niet meer komen. Het gaat hierbij niet alleen om vrachtwagens -
zoals bij de milieuzones in andere steden - en bestelbusjes. Ook oude
personenautos die veel luchtvervuiling veroorzaken mogen dan niet meer
in buurten komen waar veel mensen wonen en verblijven.
De milieuzone komt te liggen binnen de A10 met uitzondering van
Amsterdam-Noord. Deze maatregel zorgt voor een belangrijke
gezondheidswinst. Dat is ook hard nodig. Nog altijd overlijden in
Nederland 18.000 mensen per jaar - oftewel 50 mensen per dag, oftewel
2 mensen per uur - vervroegd aan luchtvervuiling en hebben vele
tienduizenden mensen ernstige gezondheidsklachten.
De Wereld Gezondheidsraad heeft aangegeven dat de concentraties van
het schadelijke fijn stof nog eens gehalveerd moeten worden. Dat gaat
niet vanzelf. De lucht is de afgelopen decennia al schoner geworden,
maar de laatste jaren lijken de concentraties langs wegen nauwelijks
meer te dalen.
Instelling van een milieuzone is samen met een slimme
kilometerbeprijzing een van de meest effectieve maatregelen om te
zorgen dat de lucht snel schoner wordt. Door de milieuzone niet alleen
voor het vrachtverkeer, maar ook voor bestelbusjes en personenautos
toe te passen, is de gezondheidswinst veel groter. Personenautos zijn
per stuk wel minder vervuilend dan de grote vrachtwagens maar er
rijden er ook veel meer van rond in de steden.
Amsterdam volgt hiermee het voorbeeld van veel andere Europese steden.
In Duitsland zijn al 12 grote milieuzones operationeel en staan er nog
eens 9 op stapel. Andere voorbeelden zijn Londen, een aantal
Italiaanse steden en zelfs een Italiaanse snelweg. Door ook sterk
vervuilende bouwmachines, tractoren en de meest vervuilende brommers
in de milieuzone op te nemen kan het effect nog verder worden
vergroot.
De Amsterdamse plannen zijn een belangrijke stap in de goede richting.
Stichting Natuur en Milieu roept andere steden en de regering daarom
op om dit voorbeeld te volgen.
Meer informatie:
- over de Amsterdamse plannen
- over milieuzones in Europa
- over de bestaande Nederlandse Milieuzones
- over de fijnstof uitstoot van brommers op de webiste van de
Fietsersbond
Publicatiedatum: 11-03-2008
Stichting Natuur en Milieu