Stichting Natuur en Milieu

Amsterdamse milieuzone essentieel voor gezonde, leefbare steden

Amsterdam gaat als eerste stad in Nederland een milieuzone voor personenautos instellen. In deze milieuzone mogen de meest vervuilende autos niet meer komen. Het gaat hierbij niet alleen om vrachtwagens - zoals bij de milieuzones in andere steden - en bestelbusjes. Ook oude personenautos die veel luchtvervuiling veroorzaken mogen dan niet meer in buurten komen waar veel mensen wonen en verblijven.

De milieuzone komt te liggen binnen de A10 met uitzondering van Amsterdam-Noord. Deze maatregel zorgt voor een belangrijke gezondheidswinst. Dat is ook hard nodig. Nog altijd overlijden in Nederland 18.000 mensen per jaar - oftewel 50 mensen per dag, oftewel 2 mensen per uur - vervroegd aan luchtvervuiling en hebben vele tienduizenden mensen ernstige gezondheidsklachten.

De Wereld Gezondheidsraad heeft aangegeven dat de concentraties van het schadelijke fijn stof nog eens gehalveerd moeten worden. Dat gaat niet vanzelf. De lucht is de afgelopen decennia al schoner geworden, maar de laatste jaren lijken de concentraties langs wegen nauwelijks meer te dalen.

Instelling van een milieuzone is samen met een slimme kilometerbeprijzing een van de meest effectieve maatregelen om te zorgen dat de lucht snel schoner wordt. Door de milieuzone niet alleen voor het vrachtverkeer, maar ook voor bestelbusjes en personenautos toe te passen, is de gezondheidswinst veel groter. Personenautos zijn per stuk wel minder vervuilend dan de grote vrachtwagens maar er rijden er ook veel meer van rond in de steden.

Amsterdam volgt hiermee het voorbeeld van veel andere Europese steden. In Duitsland zijn al 12 grote milieuzones operationeel en staan er nog eens 9 op stapel. Andere voorbeelden zijn Londen, een aantal Italiaanse steden en zelfs een Italiaanse snelweg. Door ook sterk vervuilende bouwmachines, tractoren en de meest vervuilende brommers in de milieuzone op te nemen kan het effect nog verder worden vergroot.

De Amsterdamse plannen zijn een belangrijke stap in de goede richting. Stichting Natuur en Milieu roept andere steden en de regering daarom op om dit voorbeeld te volgen.

Meer informatie:

- over de Amsterdamse plannen

- over milieuzones in Europa

- over de bestaande Nederlandse Milieuzones
- over de fijnstof uitstoot van brommers op de webiste van de Fietsersbond

Publicatiedatum: 11-03-2008