Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)

NMa wil overname Gouden Gids door Telefoongids verder onderzoeken

08-04 / 11-03-2008

De overname van Gouden Gids (onderdeel van Truvo Nederland) door De Telefoongids (onderdeel van European Directories) kan de concurrentie op de markten voor het aanbieden van advertentieruimte belemmeren. Dit concludeert de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) na een eerste onderzoek. De toezichthouder heeft daarom besloten dat voor het tot stand brengen van deze overname een vergunning is vereist. De NMa zal in de vergunningsfase nader onderzoek doen naar de exacte gevolgen van de overname op de concurrentie.

Beide partijen bieden zowel papieren als online naslagwerken met contactgegevens van bedrijven en personen aan. Zij geven bedrijven de mogelijkheid om te adverteren in deze naslagwerken (directional advertising). Met het samengaan van De Telefoongids en Gouden Gids zouden voor bedrijven onvoldoende advertentiemogelijkheden in papieren naslagwerken kunnen overblijven. Daarnaast concludeert de NMa dat De Telefoongids en Gouden Gids een sterke positie kunnen krijgen op het gebied van advertentiemogelijkheden in online naslagwerken.

Het vervolgonderzoek van de NMa zal mede gericht zijn op de vraag of- en in hoeverre online advertentiemogelijkheden concurrentiedruk uitoefenen op de papieren naslagwerken van partijen. Daarnaast zal worden onderzocht in hoeverre andere online advertentiemogelijkheden, zoals algemene zoekmachines, voldoende concurrentiedruk uitoefenen op de online naslagwerken van partijen.

De NMa beoordeelt bij fusies en overnames boven bepaalde omzetdrempels of er een dusdanige machtspositie ontstaat die nadelige gevolgen heeft voor de prijs, kwaliteit en diversiteit van het aanbod. De NMa kan in dat geval voorwaarden verbinden aan een overname of een overname verbieden.