NMa wil overname Gouden Gids door Telefoongids verder onderzoeken
08-04 / 11-03-2008
De overname van Gouden Gids (onderdeel van Truvo Nederland) door De
Telefoongids (onderdeel van European Directories) kan de concurrentie
op de markten voor het aanbieden van advertentieruimte belemmeren. Dit
concludeert de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) na een eerste
onderzoek. De toezichthouder heeft daarom besloten dat voor het tot
stand brengen van deze overname een vergunning is vereist. De NMa zal
in de vergunningsfase nader onderzoek doen naar de exacte gevolgen van
de overname op de concurrentie.
Beide partijen bieden zowel papieren als online naslagwerken met
contactgegevens van bedrijven en personen aan. Zij geven bedrijven de
mogelijkheid om te adverteren in deze naslagwerken (directional
advertising). Met het samengaan van De Telefoongids en Gouden Gids
zouden voor bedrijven onvoldoende advertentiemogelijkheden in papieren
naslagwerken kunnen overblijven. Daarnaast concludeert de NMa dat De
Telefoongids en Gouden Gids een sterke positie kunnen krijgen op het
gebied van advertentiemogelijkheden in online naslagwerken.
Het vervolgonderzoek van de NMa zal mede gericht zijn op de vraag of-
en in hoeverre online advertentiemogelijkheden concurrentiedruk
uitoefenen op de papieren naslagwerken van partijen. Daarnaast zal
worden onderzocht in hoeverre andere online advertentiemogelijkheden,
zoals algemene zoekmachines, voldoende concurrentiedruk uitoefenen op
de online naslagwerken van partijen.
De NMa beoordeelt bij fusies en overnames boven bepaalde omzetdrempels
of er een dusdanige machtspositie ontstaat die nadelige gevolgen heeft
voor de prijs, kwaliteit en diversiteit van het aanbod. De NMa kan in
dat geval voorwaarden verbinden aan een overname of een overname
verbieden.
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)