Gemeente Waddinxveen


Waddinxveen vereenvoudigt minimaregelingen

De gemeentelijke regelingen voor minima kunnen per 12 maart met één formulier gelijktijdig en het hele jaar door worden aangevraagd; eerder moest dit met verschillende formulieren. Hiermee wil de gemeente de dienstverlening aan haar klanten verbeteren en de uitvoering efficiënter en soepeler maken. De gemeente hoopt zo het gebruik ervan te stimuleren.

De gemeente Waddinxveen kent een aantal regelingen voor mensen met een smalle beurs. Het doel is bij te dragen in de bijzondere kosten, met het oog op volwaardig deelnemen aan de samenleving. Voorbeelden zijn een verzekering voor ziektekosten, plotseling grote uitgaven, schoolkosten, contributies van verenigingen, muziekles, zwemles, enzovoort.

Een wijziging van de RBMA (regeling bijdrage maatschappelijke activiteiten) is dat niet meer voor iedere bijdrage een betalingsbewijs nodig is. Als iemand met een laag inkomen bijvoorbeeld aantoont lid van de bibliotheek te zijn, dan wordt het maximale bedrag uitbetaald, ook voor andere gezinsleden.

Het vereenvoudigen en versoepelen van de minimaregelingen is een van de pijlers van de gemeente Waddinxveen op het gebied van sociale zaken. Wethouder Dirk Lont van sociale zaken, arbeid en armoedebestrijding licht toe: " Ons beleid heeft drie pijlers. Ten eerste werkzoekenden snel aan een stage, werkervaring en een baan helpen. Zolang dat niet lukt een rechtvaardige uitkering (algemene en bijzondere bijstand). En als derde iets extra's bieden voor mensen met een smalle beurs. Mensen hebben aan de ene kant zelf een verantwoordelijkheid, aan de andere kant ook recht op een stevige inspanning van de gemeente. Wij hebben regelmatig overleg met het Platform Armoedebestrijding Waddinxveen. Ons gezamenlijk doel is dat de mogelijkheden volledig worden benut. Dat doen we door ruime grenzen (120% van het sociaal minimum), door de aanvraag en afhandeling makkelijker te maken en door goede voorlichting."

Vanaf 12 maart ligt de uitgebreide folder over de minimaregelingen, inclusief formulier, klaar op het gemeentehuis. Deze zijn ook te downloaden via de gemeentelijke website.

Mensen met een WWB-uitkering krijgen de folder met formulier thuisgestuurd. Dat zelfde geldt voor mensen die vorig jaar gebruik gemaakt hebben van één van de regelingen.

Waddinxveen, 4 maart 2008

Openingstijden Publieksbalie
maandag t/m vrijdag: 08.30-12.30 uur
donderdagavond: 17.00-21.00 uur.

Gemeente Waddinxveen
Raadhuisplein 1, 2741 HR
Postbus 400, 2740 AK Waddinxveen
T. (0182) 624 624.
F. (0182) 624 680
E. gemeente@waddinxveen.nl