Gemeente Vlaardingen


Buitenlijn ontving 10.472 meldingen in 2007

12 maart 2008

De Buitenlijn, het gemeentelijke meldpunt voor schade en rommel in de openbare ruimte, kreeg 10.472 meldingen binnen in 2007. Dat is negen procent meer dan in het jaar daarvoor. Vooral de meldingen over afval en vervuiling en over straten en pleinen namen toe.

Van de 3.353 meldingen over straten en pleinen ging het in 1.453 gevallen over verzakkingen, losliggende tegels en gaten in de weg. Daarnaast ging het vooral om verstopte putten (348). Over afval en vervuiling kwamen 2.048 meldingen binnen. Deze categorie werd aangevoerd door 248 meldingen over zwerfvuil. Het verzoek om vuilniszakken te verwijderen werd 234 gedaan en 210 meldingen gingen over gedumpt grofvuil bij vuilcontainers. Over het verwijderen van verdwaalde winkelwagens kwamen 229 meldingen binnen.

Straatlantaarns, bomen en overlast
Van 1.940 meldingen over straatmeubilair gingen er 672 over niet brandende lantaarns. Van de 1.809 meldingen in de categorie groenvoorziening, waterbeheer en riolering gingen 720 meldingen over bomen. Dit waren vooral verzoeken om te snoeien en bomen te kappen en meldingen van verdwenen boompalen. Over beplanting kwamen 552 meldingen binnen en over bosjes en struiken 168. Ook dat waren vooral verzoeken om te snoeien en onkruid te verwijderen en meldingen van beschadigingen. De categorie overlast met 1.292 meldingen werd aangevoerd door 410 meldingen over te verwijderen (brom)fietsen, gevolgd door 262 meldingen over te verwijderen caravans en aanhangwagens.

Vandalisme
Een kwart van alle meldingen schaart de gemeente onder de categorie vandalisme. De kosten stegen in 2007 met 49.000 euro naar een totaalbedrag van 610.581 euro. De Buitenlijn hanteert een ruime definitie van vandalisme, namelijk bewust en onbewust aangebrachte vernielingen maar bijvoorbeeld ook illegaal achtergelaten afval. De gemeente maakt voor het herstellen kosten die buiten het normale onderhoud vallen.

Afhandelingstermijn en dienstverlening
In 2007 is 73 procent van de meldingen in vier werkdagen afgehandeld en 91 procent binnen tien werkdagen. De gemeente heeft als streven om 80 procent van de meldingen binnen vier werkdagen af te handelen. Dit is niet gehaald. Het streven om 90 procent binnen tien dagen af te handelen, is wel gehaald. Melders reageren overigens positief op het snel afhandelen van meldingen en ook op het geven van informatie als dat niet lukt. Sinds 2007 stuurt de Buitenlijn een brief als een melding een langere verwerkingstijd heeft, zoals bij asfaltschade en snoeiverzoeken, of bij meldingen die via andere instanties lopen, zoals politie, woningbouwcorporaties of Citytec.

Beter digitaal meldsysteem
De Buitenlijn werkt momenteel aan een nog beter meldsysteem op www.vlaardingen.nl om de dienstverlening een extra impuls te geven. Waarschijnlijk gaat het systeem in de tweede helft van 2008 online. Meldingen komen dan nog sneller bij de juiste afdeling terecht. Het is ook de bedoeling dat melders gebruik kunnen maken van een digitale plattegrond, om de locatie van de melding aan te geven, en dat ze een foto kunnen meesturen.

De gemeente hoopt tegelijk met het nieuwe Buitenlijn-meldsysteem de zogenoemde persoonlijke internetpagina te introduceren. Deze persoonlijke internetpagina werkt met de inloggegevens van het landelijke DigiD. Via deze eigen pagina zouden mensen de afhandeling van hun Buitenlijn-melding kunnen volgen.