Provincie Limburg

Persberichten

Limburg promotiefilmpje veroorzaakt hype op internet De afgelopen donderdag op youtube.com gelanceerde internet viral 'Serouis Health Warning Limburg', waarin op een ludieke wijze 'klappen' worden uitgedeeld aan een jong stel dat overweegt om naar een andere bestemming dan Limburg op vakantie te gaan, heeft inmiddels een complete hype veroorzaakt op internet en leidde ertoe dat het webbezoek bij o.a. VVV Zuid-Limburg de laatste dagen fors is gaan pieken.

De actie is zeer geslaagd, zo stelt Anya Niewierra, directielid Stichting Samenwerkende VVVs in Limburg. "Het filmpje heeft al verschillende records gebroken. Na lancering op Youtube.com werd het een van de meest bekeken spots van die week. Nu staat de teller op YouTube op ruim 2.300 unieke kijkers. Ook werd de film gelinkt aan de meest uiteenlopende websites en is het een eigen leven gaan leiden op het web. Eergisteren verscheen de campagne onder de aandacht van Telegraaf.nl, Geenstijl.nl en Hersenscheet.com. Er ontstond een enorm verkeer bij Q-Media, op de website van de spot, waar in een paar dagen tijd bijna 16.000 unieke bezoekers voor 55 gigabytes aan dataverkeer veroorzaakten. "Ook Editie NL (RTL4) liet prime time het filmpje met lachsalvos in de uitzending zien onder de kop 'Harde klap met een zachte G' en de jongerenzender BNN weidde een live interview aan de commercial".

Het populaire filmpje heeft er inmiddels toe geleid dat het bezoek aan de website van o.a. VVV Zuid-Limburg sinds de lancering van het filmpje ineens met enkele duizenden unieke bezoekers groeide en zon 35% meer was dan de dagen vóór de lancering van het promofilmpje. Daaruit kan worden afgeleid dat de commercial dus daadwerkelijk aanzet tot oriëntatie op Limburg als vakantiebestemming.

Gedeputeerde Herman Vrehen van de Provincie Limburg: "De Provincie wil met de campagne 'Limburg, Liefde voor het Leven' Limburg als aantrekkelijke vakantiebestemming op de kaart zetten. We hebben de Samenwerkende VVV's Limburg opdracht gegeven een vernieuwende campagne te maken en dat betekent dat je ook je nek moet durven uit te steken om op een spraakmakende manier naar buiten te treden om nieuwe doelgroepen, zoals de jongeren, te bereiken. En dat hebben we met deze opvallende viral actie gedaan met lef én met resultaat. De campagne prikkelt en wordt nu breed door diverse landelijke en regionale media opgepikt. Wij hebben zelfs signalen ontvangen dat een docent van de Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer in Breda overweegt het filmpje in lesmateriaal op te nemen. Ook zullen we het filmpje indienen voor het onderdeel multimedia van de L1 Reclame Award. De komende 4 jaar zullen we verder gaan om Nederlanders met onze campagne 'Limburg, Liefde voor het Leven' op prikkelende wijze te verleiden hun vakantie in Limburg te vieren."

De spraakmakende viral is in opdracht van de Stichting Samenwerkende VVV's in Limburg (SVL) ontwikkeld door het Kerkraadse mediabedrijf Q-Media en eind vorige week op internet gelanceerd. Een viral is een filmpje dat specifiek gemaakt is voor verspreiding op internet, met name de omgeving van YouTube.com. Met het filmpje wil de Stichting Samenwerkende VVVs Limburg jongere generaties, met name tweeverdieners zonder kinderen tussen 20 en 35, bereiken.

Het filmpje kan bekeken worden op:
http://emovie.alleswatjethuisniethebt.nl/warning/

12-3-2008 14:03