Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Nieuwegein, 12 maart 2008

Nederlandse single is minst harde werker van Europa Parship.nl doet onderzoek naar het werk- en carrièregedrag van singles en niet-singles

Nederlandse singles werken het minst aantal uren van alle Europese singles. Met 35,4 uur per week, werken zij wekelijks 2,9 uur minder dan de gemiddelde Europese single. Dit blijkt uit het onderzoek* dat relatiebemiddelingssite Parship.nl uitvoerde in 13 Europese landen. Oostenrijkse singles zijn de hardste werkers. Zij maken met 41,5 uur de langste werkweken, maar ervaren dat niet zo. Slechts 13,5% van hen vindt dat hij/zij veel tijd aan het werk besteedt (tegenover 23% van alle Europeanen). Vergeleken met Nederlandse singles denken Nederlanders met een relatie vaker dat ze bovengemiddeld veel tijd aan hun werk besteden. Dit ten onrechte, want ze werken gemiddeld (slechts) 33,8 uur per week. En dat is zelfs het minst aantal uren van alle ondervraagde Europeanen.

Alleenstaanden lijken hun werktijd anders te ervaren dan mensen met een relatie. Dat komt doordat ze hun leven anders indelen . , aldus Annemarie Determan, psychologe bij Parship.nl. Singles moeten bijna alles alleen doen en hebben vaak een drukker sociaal leven, werk is hier slechts een klein onderdeel van. Mensen met een relatie (vooral die samenwonen en/of kinderen hebben) hebben doordeweeks al snel de handen vol aan hun gezin en werk. Hierdoor maakt het werk voor hun gevoel een groter deel uit van hun leven, dit geeft ze het gevoel dat ze harde werkers zijn.

Werken voor je carrière of voor een potentiële partner Carrière maken is voor eenderde van de Nederlandse singles belangrijk en wordt minder belangrijk naarmate men ouder wordt. Bij de gesettelde Nederlanders ligt het percentage carrièretijgers veel hoger. Bijna de helft vindt hun carrière belangrijk. Determan begrijpt dit wel: Mensen met een relatie hebben vaker dan singles de verantwoordelijkheid voor een gezin. Het is daarom van belang dat zij bezig blijven met hun carrière om voor brood op de plank te zorgen. In alle andere Europese landen is dezelfde trend te zien; mensen met een relatie vinden hun carrière belangrijker dan mensen zonder relatie. Toch geeft 15% van de Europese mannelijke singles aan dat hun carrière een relatie in de weg staat. Juist die extra uurtjes die zij aan hun carrière besteden zouden nog wel eens heel gunstig uit kunnen pakken, 35% van de singles verwacht namelijk de ware op de werkvloer tegen te komen.

Werkende vrouw of huisvrouw
Single vrouwen zijn meer met hun carrière bezig dan single mannen. Daarom is het extra opvallend dat meer vrouwen dan mannen aangeven, dat in de ideale situatie de vrouw thuis blijft om voor het huishouden en het gezin te zorgen en dat de man werkt. Ook al verdiende de vrouw eerder méér geld dan haar partner. Single vrouwen zijn wel geëmancipeerder dan de gesettelde vrouwen als het gaat om werk en carrière. Driekwart van de vrijgezellen vrouwen vindt dat zowel de man als de vrouw voor een carrière moet kunnen gaan, tegenover 60% van de vrouwen met relatie.


* 2e Europese Parship single en niet-single onderzoek 2008 uitgevoerd door onderzoeksbureau Innofact onder 13.000 respondenten in de leeftijd tussen de 18 en 59 jaar oud uit 13 Europese landen waar Parship haar diensten aanbiedt (Nederland, België, Frankrijk, Spanje, Italië, Zweden, Noorwegen, Denemarken, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Ierland en Groot-Brittannië).

Over PARSHIP
PARSHIP is een relatiebemiddelingsite met meer dan 5 miljoen leden. PARSHIP richt zich op relatiebemiddeling via het internet en onderscheidt zich door haar integere, serieuze en betrouwbare werkwijze. De wetenschappelijke persoonlijkheidstest die door PARSHIP gehanteerd wordt, zorgt ervoor dat op zeer zorgvuldige wijze matches tussen de juiste personen tot stand komen. Sinds de lancering in Duitsland in 2001 heeft PARSHIP haar online diensten in twaalf andere landen geïntroduceerd, waaronder Nederland in december 2003. PARSHIP.nl werkt in Nederland samen met diverse partners, zoals RTL Nederland, de Volkskrant, Trouw, NRC Handelsblad, Psychologie Magazine en Elsevier. PARSHIP is een dochteronderneming van de Duitse uitgeversgroep Holtzbrinck.


- EINDE BERICHT -

Voor meer informatie en contact met de Parship psychologe Annemarie Determan neemt u contact op met:

Winkelman en Van Hessen
Mascha van Sikkelerus of Lot Bosch van Drakestein
mvansikkelerus@winkelmanenvanhessen.nl / lboschvandrakestein@winkelmanenvanhessen.nl T: 070 4 16 16 16