EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

PERSBERICHT

12 maart 2008

EVO: Kabinet van meer regels komt belofte niet na

Begin met schrappen nieuwe verpakkingenbelasting

Vanavond is er een spoeddebat in de Tweede Kamer naar aanleiding van het bericht dat de administratieve lasten voor het bedrijfsleven voor het eerst in vier jaar weer zijn gestegen. EVO herkent zich in dit beeld, want dit is duidelijk een kabinet van meer regels. EVO wil dat het kabinet de fraaie retoriek laat voor wat het is, en nu eindelijk werk maakt van haar belofte om de administratieve lasten met 25% te verminderen. Het kabinet moet daarbij beginnen met de afschaffing van de nieuwe verpakkingenbelasting die begin dit jaar is ingevoerd.

Deze belasting is op een totaal ondoordachte en veel te korte termijn ingevoerd. Uit reacties van EVO-leden blijkt dat maar liefst 80 procent van de bedrijven haar administratie nog niet op deze nieuwe belasting heeft ingericht. De belasting kost bedrijven gemiddeld 1 FTE extra en dan hebben we het nog niet over de softwarekosten van gemiddeld 5000 euro met uitschieters naar 120.000 euro.

Over de nieuwe belasting met maar liefst 14 verschillende tarieven bestaat bij ondernemers veel onduidelijkheid. Het is niet eens duidelijk wat wel en wat niet een verpakking is.

De administratieve lasten zijn voor bedrijven die met retourverpakkingen werken zoals pallets en vaten nog eens extra hoog. De belasting dient namelijk alleen te worden betaald als de verpakking voor het eerst op de Nederlandse markt is gebracht. Maar hoe stel je dat vast bij pallets, die vaak vele jaren de hele wereld over gaan? Dat kan alleen als de ondernemer al zijn palletstromen gaat volgen, maar dat kost hopeloos veel tijd.

Het spoeddebat van vanavond is een prachtige kans voor de Tweede Kamer om vaart te zetten achter het verlichten van administratieve lasten, want er ligt al een lijst van het kabinet met concrete voorbeelden klaar. Het is zaak dat die knelpunten vanaf vandaag worden opgelost. Bovendien moet het kabinet eindelijk het mes zetten in de administratieve lasten die de fiscale bijtellingsregeling voor de bestelauto met zich meebrengt.