Ingezonden persbericht


Dalton groeit in roerige tijden
Nationale Daltondag, 12 maart 2008

Ondanks de pessimistische geluiden in de samenleving en media over de kwaliteit van het onderwijs in Nederland, groeit en bloeit de Nederlandse Dalton Vereniging (NDV). In januari 2008 schreven we ons 300ste lid basisonderwijs in. Ondertussen genieten zo'n 80.000 leerlingen deze vorm van onderwijs. Volgens de commissie Dijsselbloem heeft de overheid het de laatste decennia niet goed gedaan en voor een onderzoek in eigen keuken is het rapport 'Tijd voor onderwijs' bijzonder openhartig. De conclusie van het rapport komt erop neer dat het tijd wordt dat de overheid zich wel over het wát uitspreekt, maar niet over het hóe. Dat laten de daltonscholen u graag zien, het hoe. Bijna alle daltonscholen laten op 12 maart 2008 zien hoe zij het onderwijs vormgeven. Kijkt u op www.dalton.nl voor een school bij u in de buurt.

Het daltononderwijs groeit en bloeit. En dat voor een bijna tachtigjarige onderwijsvernieuwing in Nederland. Het is niet verwonderlijk dat de onderwijsvisie van grondlegster Helen Parkhurst(1) in toenemende mate met succes wordt toegepast, want de hedendaagse uitwerking van haar kijk op het functioneren van het kind sluit goed aan op de eisen en verwachtingen van onze maatschappij.

Kwaliteitszorg
De NDV bewaakt haar eigen onderwijskwaliteit door zelf toezicht te houden op daltonscholen. Dat gebeurt door middel van het regelmatig visiteren van alle daltonscholen door geschoolde visiteurs. De onderwijsinspectie juicht deze vorm van 'eigen verantwoordelijkheid' bijzonder toe.

Evidence based
De NDV vindt het belangrijk om wetenschappelijk onderzoek te laten doen naar de effectiviteit van het daltononderwijs. Sinds 2006 is dr. Piet van der Ploeg aangesteld als lector Daltonplan aan de Saxion Hogeschool IJsselland en geeft hij leiding aan een team van onderzoekers. En dat past prima bij de grondhouding van elke goede daltonleraar: reflexief zijn. De NDV wil geen scholen met 'daltonmaniertjes', maar teams die continu reflecteren op de pedagogisch-didactische interventies en hulpmiddelen. Daarvoor is onderzoek nodig, want wij moeten ook weten óf het werkt en onder welke voorwaarden. Tot nu toe lijkt daltononderwijs goede papieren te hebben.

Een mijlpaal en een nieuw initiatief
Onlangs is de 300ste basisschool als lid ingeschreven: de Oecumenische Basisschool De Mariënborn in Oosterbeek. Het team heeft zich de afgelopen maanden intensief gebogen over de missie van de school en is tot de conclusie gekomen dat deze het beste te realiseren is door te gaan werken volgens de principes van het daltononderwijs. Tijdens de Nationale Daltondag zal de voorzitter van de NDV een korte toespraak houden op de school en vinden er enkele feestelijkheden plaats. Deze dag zal op de OBS De Klinker in Schiedam ook de eerste Dalton peuterspeelzaal worden geopend, een initiatief van de school.


---



Ingezonden persbericht