Gemeente Zoetermeer

Inwoners Zoetermeer tevreden over dienstverlening

Zoetermeer krijgt een 7,8 voor de totale dienstverlening van publiekszaken. Bij het onderdeel `oordeel en belang van de aspecten van de dienstverlening', scoort Zoetermeer zelfs op alle vijftien punten het hoogste van de tachtig onderzochte gemeenten. Vooral de duidelijkheid van de informatie en de vriendelijkheid en deskundigheid van de medewerkers van publiekszaken scoren hoog, gemiddeld een 8,3. Zo blijkt uit een groot klanttevredenheidsonderzoek door Benchmarking Publiekszaken, een initiatief van de Vereniging voor Nederlandse Gemeenten samen met TNS/NIPO. Zoetermeer staat hiermee op de tiende plaats van de tachtig gemeenten die aan dit onderzoek meedoen.

Voor het onderzoek hebben enquêteurs van TNS/NIPO onder meer een aantal weken lang de bezoekers van de publiekshal om hun mening gevraagd. Hier komt een zeer positief beeld uit naar voren. Bezoekers geven een hoog cijfer. Wethouder Patrick van Domburg is tevreden over het resultaat maar het verbaasd hem niet. "We zijn al een tijd heel actief bezig om publiekszaken voor onze bewoners zo goed mogelijk te laten functioneren. Bewoners moeten hier goed en snel worden geholpen. Daar werken we keihard aan. Het is natuurlijk wel heel prettig om dan te merken dat al je harde werken ook wordt beloond met een goed rapportcijfer."

Uit het onderzoek blijkt verder dat 33% van de bezoekers in Zoetermeer 's middags op afspraak komt. Dit is maar liefst 22% meer dan in andere gemeenten. Uit het onderzoek komt naar voren dat de wachtruimte en uitstraling van de publiekshal nog verbeterd kunnen worden. De gemeente Zoetermeer gaat hier de komende maanden mee aan de slag.