Gemeente Waalwijk Geen multifunctioneel parkeerterrein Kloosterheulweg

College van Waalwijk ziet af van multifunctioneel parkeerterrein aan de Kloosterheulweg

Het college van Waalwijk heeft dinsdag 4 maart jongstleden besloten om vooralsnog geen multifunctioneel parkeerterrein aan de Kloosterheulweg in Waalwijk te realiseren. Het blijft wel alert op kansen die zich in de toekomst mogelijk gaan voordoen in relatie tot bijvoorbeeld de verdere ontwikkeling van de Taxandriazone en mogelijk het Bedrijventerrein Haven, de ombouw van de N261 tot autoweg en de A59. Afhankelijk van de dan ontstane situatie, zal dan nader worden onderzocht of alsnog tot realisatie van een multifunctioneel parkeerterrein kan worden overgegaan.

Dit besluit is genomen naar aanleiding van een onderzoek naar de mogelijkheden van een dergelijke voorziening in opdracht van het college. Hieruit is naar voren gekomen dat op dit moment het aantal nadelen, met name financieel, groter is dan het aantal voordelen. Daarbij is de kans op een eventuele samenwerking met Rijkswaterstaat erg klein.

Rijkswaterstaat
Rijkswaterstaat had tot voor kort, in het kader van de reconstructie van de A2 bij s-Hertogenbosch, plannen om bij Waalwijk een transferium aan te leggen. Inmiddels heeft zij een bestaand parkeerterrein gekocht nabij het voormalige attractiepark Het Land van Ooit. Dit terrein gaat Rijkswaterstaat gebruiken als transferium. Deze recente ontwikkeling gepaard met de resultaten van het onderzoek heeft het gemeentebestuur doen besluiten om af te zien van verdere inspanningen om een parkeerterrein op deze plaats te realiseren.

Transferium
Bij de behandeling van het voorstel Evaluatie parkeerbeleid in november 2007 is door de gemeenteraad aangegeven dat ze veel belang hecht aan het advies van de Werkgroep parkeren (samengesteld uit raadsleden) om een transferium aan de Kloosterheulweg te realiseren. Na verdere discussie over dit onderwerp is in de clustervergadering Ruimte op 15 november 2007 geconcludeerd dat daar waar de raad in eerste instantie sprak over een transferium, men eigenlijk een multifunctioneel parkeerterrein voor ogen had. Met als bestemming het (bij voorkeur gratis) parkeren door bezoekers en werknemers van het centrum van Waalwijk, voor grote voertuigen en als evenemententerrein. Om de mogelijkheden hiervan te onderzoeken heeft het college van Waalwijk een quick-scan laten uitvoeren.

Consequentie gratis parkeren
Het gratis parkeren betekent dat de kosten van een door de gemeente zelf aan te leggen parkeerterrein niet zijn terug te verdienen. Als voorbeeld: de aanleg van één parkeerplaats kost, bij toepassing van betonklinkers, ongeveer 4.000 euro. Bij een capaciteit van tweehonderd parkeerplaatsen (vergelijkbaar met de huidige capaciteit van het Unnaplein) bedraagt de investering dus 800.000 euro. Bij driehonderd plaatsen is dat 1.2 miljoen euro. In deze rekenvoorbeelden is de grondverwerving van het terrein niet meegenomen. Hier geldt ook dat als er geen tarief wordt geheven deze investering niet terug te verdienen is.
Daarbij moet worden vermeld dat het gebruik van het nieuwe parkeerterrein leidt tot een structurele afname van de parkeerbelasting verkregen uit het parkeren in het centrum.

Verkeersveiligheid
In de huidige situatie blijft het oversteken van de afrit Waalwijk-Centrum, te voet of met de fiets een gevaarlijke onderneming. Zonder aanpassingen is er bij aanleg van het nieuwe parkeerterrein sprake van een toenemende verkeersonveiligheid ter hoogte van de aansluiting van de Kloosterheulweg met de afrit 38 van de A59 en de Altenaweg.

Als de afrit zou kunnen worden omgelegd ontstaan een aantal voordelen:
· Verbetering van de verkeersveiligheid op de afrit Waalwijk-Centrum van de A59 en op de A59 zelf wegens de afname van de kans op filevorming;

· Verbetering van de verkeersveiligheid van een lokale kruising;
· Minder aantrekkelijke directe route richting het centrum van Waalwijk;

· Verkeersveilige langzaamverkeerroute tussen Kloosterheulweg en het centrum van Waalwijk.

Gebruik als evenemententerrein
Het nieuwe parkeerterrein aan de Kloosterheulweg inrichten als evenemententerrein is niet wenselijk. De geringe loopafstand naar het centrum is geen voordeel, omdat evenementen dan op enige afstand van het centrum van Waalwijk worden gehouden. Hier is dan geen parkeergelegenheid op korte afstand meer beschikbaar.

Parkeren grote voertuigen
Het aan te leggen parkeerterrein aan de Kloosterheulweg kan gebruikt gaan worden als parkeerterrein voor grote voertuigen. Het ontbreekt echter aan voldoende sociale controle. Op Haven Zeven is de aanleg van een speciaal voor grote voertuigen ingericht terrein met een capaciteit van 300 vrachtwagens voorzien. Dit terrein is onder andere voorzien van camerabewaking.

Bestemmingsplanprocedure
Het bestemmingsplan laat de aanleg van een parkeerterrein aan de Kloosterheulweg niet toe. Een wijziging van het bestemmingsplan op grond van art. 17 van de Wet op de ruimtelijke ordening (WRO) (tijdelijke vergunning) duurt ongeveerd 6 maanden; een wijziging op grond van art. 19, lid 1 WRO vergt ongeveer 1 jaar. Daarbij is een onderzoek in het kader van de Flora- en faunawet noodzakelijk.

Publicatie datum 04-03-2008