Gemeente Cromstrijen


Expertisecentrum Albert Schweitzer start 'gedragsklas' (13-03-2008)

Om naar school te gaan reizen veel kinderen met een autismestoornis nu noodgedwongen naar Rotterdam en Barendrecht en soms nog verder. Zij zitten uren in een taxi waardoor het onmogelijk wordt om na schooltijd nog contacten op te doen in de eigen woonomgeving. Maar daar komt verandering in. De directeuren van Stichting Acis openbaar primair onderwijs hebben in januari 2007, in het kader van passend onderwijs, de missie ontwikkeld: 'Geen kind het dorp uit, geen kind het eiland af'. Om dat gestalte te geven is besloten om per 1 augustus 2008 te starten met een speciale opvang voor kinderen met een autistische stoornis op de Albert Schweitzerschool in Oud-Beijerland. De school ontwikkelt zich daarmee tot een expertisecentrum.

De Albert Schweitzerschool is een openbare school voor speciaal basisonderwijs (SBO). Kinderen met leer- en gedragsproblemen krijgen hier onderwijs op maat, in kleinere groepen van ongeveer 15 kinderen. De school ontwikkelt zich met bovengenoemde plannen nu dus tot een expertisecentrum. Schooldirecteur Cees Bosmans legt uit wat het verschil is tussen het toelaten tot een gewone basisschool en een SBO-school: 'Kinderen kunnen op onze school niet zomaar worden toegelaten. Zij moeten over een verklaring beschikken van de permanente commissie leerlingenzorg (PCL). Ouders en basisschool bepalen samen met het Zorgplatform van Stichting Acis of een kind bij de PCL wordt aangemeld. De PCL bepaalt of er voldoende redenen zijn om het kind toe te laten.'

Een speciale basisschool kan echter niet alle kinderen met leer- en gedragsproblemen opvangen. Er zijn ook kinderen die een andere deskundigheid nodig hebben of nóg meer specialistische kennis. Bosmans: 'Deze kinderen kunnen worden aangemeld bij de Commissie voor Indicatiestelling (CVI) voor toelating tot een school voor speciaal onderwijs. Als een kind een dergelijke beschikking heeft is het toelaatbaar tot een school voor speciaal onderwijs (SO). Er zijn SO-scholen voor kinderen met een lichamelijke handicap, een geestelijke handicap en voor kinderen met ernstige gedragsproblematiek. De scholen zijn geclusterd in regionale expertisecentra.'

De laatste jaren zijn de speciale scholen voor kinderen met gedragsproblemen snel gegroeid, terwijl andere SO scholen juist kleiner werden. Dit komt mede doordat basisscholen en speciale basisscholen kinderen met leerproblemen of met een lichamelijke handicap steeds beter opvangen. 'Het rijk geeft de opvangende school daar extra geld voor. Men noemt dit een leerling gebonden financiering ofwel 'rugzak'. Daardoor kan de school de leerling meer zorg geven', aldus Bosmans die direct ook opmerkt dat dit voor kinderen met ernstige gedragsproblemen toch iets anders ligt. 'Daar zijn de groepen in het basisonderwijs te groot voor. Het lesprogramma kan te weinig worden aangepast aan de specifieke behoeften van deze leerlingen.' De op handen zijnde gedragsklas is bedoeld voor kinderen vanaf 7 jaar met een 'rugzakje'. Bosmans: 'Het gaat dan met name om kinderen met een autismespectrum stoornis die zijn geïndiceerd voor cluster 4 en nu vastlopen in het basisonderwijs. Vaak ondanks de speciale hulp die daar wordt aangeboden. Ook kinderen met zeer ernstig oppositioneel gedrag kunnen wel een indicatie voor cluster 4 hebben, maar dit zijn leerlingen die andere specialistische hulp nodig hebben. Voor deze kinderen is de gedragsklas niet bedoeld.'

Met ingang van het nieuwe schooljaar wordt voor de gedragsklas een aparte groep gestart onder leiding van speciaal geschoold personeel. De kinderen draaien hun programma in de speciale groep en daar waar mogelijk met de andere kinderen van de Albert Schweitzerschool.'De school wordt verder begeleid door REC Rijndrecht en de onderwijskundige medewerker van Stichting Acis. Bosmans: "Van belang is te weten dat ik, voordat ik directeur werd van de Albert Schweitzer, zelf les heb mogen geven aan de genoemde doelgroep. Ook heb ik als locatiemanager van het RMPI ervaring opgedaan in het leiding geven aan een school met leerlingen, waarvan de meeste een autismespectrum stoornis hadden". De groep start zoals gezegd met ingang van het nieuwe schooljaar. Maar nogmaals de voorwaarde is dat het kind een rugzak cluster 4 heeft of binnen afzienbare tijd zal krijgen. Mocht dit het geval zijn, dan kunnen ouders nu al contact met mij opnemen,' zegt Cees Bosmans tot slot.

Voor meer informatie kan men contact opnemen met de directeur van de Albert Schweitzerschool, de heer C. Bosmans telefoon 0186 615403 of met de onderwijskundige beleidsmedewerker van Stichting Acis, de heer M.P. den Hartog, telefoon 0186 605800.