Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 13 maart 2008 - Ons kenmerk Uw kenmerk VENW/DGP-2008/2243 08-VW-B-045 Onderwerp
Kamervraag

Geachte voorzitter,

Hierbij beantwoord ik het verzoek van de Vaste Commissie voor Verkeer en Waterstaat om een reactie te geven op de berichten d.d. 10 maart 2008, dat de OV-chipkaart met een laptop in enkele minuten kan worden gekraakt.

Donderdag 6 maart ben ik door TLS op de hoogte gesteld van het feit dat zij aan TNO Informatie- en Communicatietechnologie een aanvullende onderzoeksopdracht heeft gegeven, naar aanleiding van uitspraken van de heer Nohl in een gesprek met Webwereld. Hij stelt daarin dat, in korte tijd en zonder de betreffende kaart in handen te hebben, een anonieme of persoonlijke OV-chipkaart kan worden gekraakt.

Op basis hiervan heeft TLS TNO verzocht om te onderzoeken in hoeverre de door Nohl geschetste ontwikkelingen zijn meegenomen in het onderzoek van TNO. Daarnaast is gevraagd of de aanbevolen maatregelen van TNO in het OV-chipkaartsysteem in het licht van Nohl's scenario's voldoende zijn. Het gaat hierbij zowel om de beveiliging van de MiFare-chip als om de beveiliging van andere componenten van het OV-chipkaart systeem.

Gisteren heeft de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bekend gemaakt dat de Radboud Universiteit Nijmegen een methode heeft ontwikkeld waarmee een groot aantal chipkaarten met de Mifare Classic-chip relatief eenvoudig te kraken en te dupliceren is. Het gaat hierbij om alle (toegangs-)passen met deze chip, zonder additionele beveiligingsmaatregelen. De OV-chipkaart kent die extra beveiliging wel.

Ministerie van Verkeer en Waterstaat Telefoon 070 - 351 6171 Postbus 20901 2500 EX Den Haag Fax 070 - 351 7895 Bezoekadres : Plesmanweg 1-6, Den Haag Internet www.minvenw.nl

Bereikbaar met tramlijn 9 of bus 22 vanaf station CS of met tramlijn 9 vanaf station HS

VENW/DGP-2008/2243

Hoewel TNO de Radboud-methode niet expliciet heeft meegenomen in het onderzoek valt deze wel binnen alle scenario's die TNO heeft getoetst.

Zowel de recente ontwikkelingen als de onderzoeksresultaten van het TNO-onderzoek zullen worden meegenomen in de contra-expertise. Na de afronding van de contra- expertise zal ik u hierover berichten.

Ik hecht er ten slotte aan om te benadrukken dat de belangen van de reiziger niet in het geding zijn: zoals eerder reeds gemeld wordt bij fraude eventuele financiële schade voor de reiziger vergoed en staan de privacygevoelige gegevens niet op de kaart. (Op de persoonsgebonden chipkaart staan geboortedatum en de laatste 10 transacties, maar niet de NAW-gegevens). In mijn ogen is het Noodplan daarmee nog steeds toereikend.

Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

J.C. Huizinga-Heringa


---