Gemeente Bedum


College stemt in met 'voorkeurstracé' provincie voor ontsluiting Noord West Groningen

13 maart 2008
Wel kanttekeningen;

Het college van b. en w. van Bedum kan zich vinden in het onlangs door Gedeputeerde Staten van Groningen gepresenteerde voorkeurstracé voor de ontsluiting van Noord West Groningen. Wel plaatst het college kanttekeningen: de kern Onderdendam moet gevrijwaard blijven van nog meer vrachtverkeer door het centrum en het college wil de optie nadrukkelijk open houden om op termijn parallel aan de spoorlijn Sauwerd-Delfzijl een oost-westverbinding tussen de nieuw aan te leggen weg en de Eemshavenweg (N46) te realiseren. Die laatste verbinding zou noordelijk van de spoorlijn Groningen-Delfzijl moeten lopen en dient onder meer voor de ontsluiting van de vestiging van Friesland Foods in Bedum.

Voor de ontsluiting van het Marnegebied heeft de provincie, in samenspraak met de gemeenten De Marne, Winsum en Bedum, een aantal mogelijkheden ontwikkeld en onderzocht. Uit die mogelijkheden is door GS een variant gekozen die voor een belangrijk deel langs de spoorlijn Groningen-Winsum loopt en die bij Noorderhogebrug aantakt op de Eemshavenweg. De wegverbinding heeft vooral tot doel de verkeersoverlast in kernen als Winsum, Sauwerd en Adorp terug te dringen. Ook de verbetering van de verkeersveiligheid speelt een rol; het huidige, bochtige tracé (N361) kent relatief veel verkeersongevallen. De kosten voor de aanleg van de nieuwe weg worden geraamd op 47 miljoen Euro.

De door GS gekozen voorkeursvariant heeft ook de instemming van de colleges van De Marne en Winsum. De gemeenteraden en ook Provinciale Staten moeten zich er nog over uitspreken. Dat gebeurt in Bedum in april. De bevolking krijgt verder nog de mogelijkheid om op de plannen te reageren. Daartoe wordt onder meer in Bedum een bijeenkomst belegd (4 juni). Provinciale Staten besluiten in het najaar van 2008 over het voorkeurstracé.

Ondanks het feit dat het college kan instemmen met de nu door GS gekozen variant, bestaat de vrees dat de nieuwe verbinding zal leiden tot een toename van vrachtverkeer door het centrum van Onderdendam. Het college vindt dat ongewenst. Het beleid van de gemeente is er op gericht om zowel het centrum van Onderdendam als dat van Bedum zoveel mogelijk te vrijwaren van doorgaand vrachtverkeer. Mede met het oog daarop is in het in 2006 vastgestelde structuurplan tot 2020 een wegverbinding opgenomen die tussen de Eemshavenweg en de nieuw geplande weg richting Marnegebied moet komen. Naast het ontlasten van de centra van Onderdendam en Bedum van vrachtverkeer, dient die wegverbinding voor verbetering van de ontsluiting van de Bedumer vestiging van Friesland Foods. Het bedrijf breidt de komende jaren flink uit en dat leidt tot beduidend meer vrachtverkeersbewegingen dan nu het geval is.

* Download een kaart met alle onderzochte varianten (in pdf-formaat)
* Detailkaart aansluiting voorkeurstracé op Eemshavenweg bij Noorderhoogebrug (in pdf-formaat)