Meer inspanning gevraagd van scholen met zwakke taalprestaties

donderdag 13 maart 2008

Achterstandsleerlingen die op een school zitten waar weinig aandacht aan taal wordt besteed, lopen soms wel twee jaar achter op leeftijdgenoten.

Scholen met zwakke taalprestaties moeten zich daarom meer inspannen om het onderwijs te verbeteren. De Onderwijsinspectie heeft drie onderzoeken gedaan naar het niveau van de basisvaardigheden in het basis- en voortgezet onderwijs en naar de kwaliteit van de opleiding onderwijsassistent in het middelbaar beroepsonderwijs. Daaruit blijkt dat taalsterke scholen leraren hebben die beter didactisch handelen en de tijd voor taal- en rekenonderwijs nuttiger besteden. Ook analyseren zij de Cito-toets of de toetsen uit het leerlingvolgsysteem geregeld. De inspectie vindt het daarom belangrijk te investeren in de deskundigheid en de ondersteuning van (aanstaande) leraren, zodat er meer taalsterke scholen komen.

Klik hier voor het onderzoek basisvaardigheden PO. Klik hier voor het onderzoek basisvaardigheden VO.