Ingezonden persbericht


Veranderende rol aannemer zorgt voor meer verantwoordelijkheden afbouwer

Rotterdam ­ 13 maart. Ruim vier van de vijf gespecialiseerde afbouwbedrijven merkt dat hun rol in het bouwproces steeds belangrijker wordt. Dit komt doordat de hoofdaannemer steeds meer een coördinerende rol gaat spelen. Tal van verantwoordelijkheden komen hierdoor steeds meer bij de specialistische onderaannemers te liggen. Dit blijkt uit onderzoek ten behoeve van de module Trends Afbouw, uit de BouwKennis Marketing Scorecard.

Hoewel er nog vaak op de traditionele manier gebouwd wordt, is het bouwproces de afgelopen jaar sterk aan verandering onderhevig. Samenwerkingsvormen zoals allianties zorgen voor veranderende traditionele rollen. De verregaande scheiding tussen de verschillende partijen, kenmerkend voor de traditionele bouwsector, gaat hierbij steeds vaker plaatsmaken voor het uitwisselen van kennis en ervaringen. Hierdoor kunnen partijen zelfs nieuwe inzichten en deskundigheid ontwikkelen.

Slechts 6% afbouwers geen grotere verantwoordelijkheid Belangrijk element bij een integrale vorm van bouwen is dat de verschillende spelers in het bouwproces die rol vervullen die gezien de opdracht het meest logisch is. Zo zou het in de meest ideale vorm mogelijk kunnen zijn dat de installateur een coördinerende rol heeft bij de bouw van gebouwen waar de installatiecomponent groot is. In realiteit is het vooral de aannemer die deze coördinerende rol vervult. Deze rol heeft niet alleen consequenties voor de aannemer zelf, ook de rol van de specialistische onderaannemer verandert. Uit onderzoek van BouwKennis blijkt namelijk dat voor een zeer groot deel van de gespecialiseerde afbouwbedrijven geldt dat de coördinerende rol van de hoofdaannemer meer verantwoordelijkheden neerlegt bij de gespecialiseerde onderaannemer. In totaal 84% van de gespecialiseerde onderaannemers is het eens met de stelling: `Mijn rol in het bouwproces wordt steeds belangrijker omdat de hoofdaannemer steeds meer verantwoordelijkheden van zich afschuift om de rol van coördinator op zich te nemen'. Van de afbouwbedrijven is slechts 6% het niet met de stelling eens, 3% is neutraal en de overige bedrijven weten het niet of hebben geen mening.

Rol wordt steeds belangrijker omdat de hoofdaannemer steeds coördineert (in %)
---


1 13


---

3
71

Zeer mee eens Mee eens Neutraal Mee oneens Zeer mee oneens Weet niet/geen mening Bron: BouwKennis, maart 2008

Pe

Aannemer over vijf jaar vooral coördinator r In het BouwKennis Jaarrapport 2007 werd reeds uitvoerig aandacht besteed aan de veranderende rol van de s aannemer in het bouwproces. Gemiddeld gaf in juli 2007 al bijna de helft van de partijen binnen de bouw aan dat de hoofdaannemer in (zeer) belangrijke mate meer coördinator is dan bouwer. Slechts 15% van de marktpartijen b gaf aan dat de hoofdaannemer toch nog vooral zelf bouwt. De coördinerende rol zal in de toekomst alleen maar groter worden. Meer dan de helft van de bouwbedrijven verwacht dat de hoofdaannemer over 5 jaar vooral een e coördinerende rol heeft. Vooral het percentage dat verwacht dat dit in zeer belangrijke mate het geval zal zijn, is binnen een jaar gestegen (meting 2006: 9%, meting 2007: 15%). r
ic Onderaannemer bepalend bij keuze producten De coördinerende rol van de aannemer zal de komende jaren dus steeds groter worden. Het feit dat de hoofdaannemer steeds meer coördineert dan bouwt, zal er voor zorgen dat er steeds meer h verantwoordelijkheden bij de andere uitvoerende partijen komen te liggen. De afbouwsector zal in de toekomst dus steeds meer de keuze van producten, merken en aankoopplaatsen bepalen. Ook zal de specialistische t afbouwer meer en meer de partij zijn die verantwoordelijk wordt gesteld voor bepaalde fouten in zijn aandeel in het bouwproces. Bijkomende factor is dat het voor de hoofdaannemer steeds belangrijker wordt om partijen om zich heen te verzamelen waar men op kan vertrouwen. Deze ontwikkeling zal er mede toe leiden dat men gaat zoeken naar strategische partners. Er zal niet meer per project worden gezocht naar de goedkoopste onderaannemer, maar er zullen meer partnerships tot stand komen.

Door de gespecialiseerde marktkennis bij BouwKennis en bij USP Marketing Consultancy worden trends in een vroeg stadium onderzocht en gebeurt dit altijd binnen de context waar de bouw zich dan bevindt. Voor meer informatie over de module Trends Afbouw, uit de BouwKennis Marketing Scorecard kunt u contact opnemen met Jacco Ridderhof (010 2066996, ridderhof@bouwkennis.nl)

BouwKennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. De producten van BouwKennis ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het beleid. Voor meer informatie over BouwKennis of om u in te schrijven voor de tweewekelijkse digitale nieuwsbrief, kijk op www.bouwkennis.nl.