Ingezonden persbericht


Persbericht

O'Connell: 'Internationale marketeers zijn in Noord-Europa beter af'

O'Connell Marketing Employment Survey toont duidelijke regionale verschillen in de beloning van internationale marketeers

Amsterdam, 13 maart 2008 - Het gemiddelde salaris van een internationale marketing manager is in Zuid-Europa 60.000 euro per jaar terwijl voor diezelfde functie in Noord-Europa 70.000 euro betaald wordt. Ook op andere gebieden zijn marketeers beter af in het noorden van Europa: de reistijden zijn korter, er is meer flexibiliteit wat betreft de begintijden en de locatie van de werkplek, en het aantal uren dat gewerkt wordt is ook minder dan in Zuid-Europa. Dit zijn enkele uitkomsten van de zojuist verschenen O'Connell Marketing Employment Survey 2008.

De O'Connell Marketing Employment Survey 2008 is gehouden via een online enquête in december 2007. Aan de enquête hebben 855 internationale marketing- en communicatieprofessionals in de leeftijd van 25 tot 55 jaar uit heel Europa deelgenomen. Met dit onderzoek krijgt O'Connell zicht op de arbeidsomstandigheden van internationale marketeers. Enkele conclusies:

Marketeers met Engels als moedertaal hebben moeite met taalverschillen Bij het vergelijken van native marketeers op het Europese vasteland met marketeers met Engels als moedertaal, komt naar voren dat alle marketeers dezelfde soort uitdagingen ondervinden binnen hun internationale werkzaamheden. Culturele verschillen en het werken met virtuele teams kunnen voor onduidelijkheid zorgen. Europeanen op het vasteland gaven daarnaast aan dat zij de opofferingen in hun privéleven ook als lastig ervaren, terwijl die belasting voor de Engelstalige Europeanen juist geen punt is. De laatsten vinden vooral de verschillende talen een uitdaging.

De vergelijking van Noord-Europa met Zuid-Europa als werkomgeving Wanneer je in Noord-Europa werkt, krijg je meer betaald dan collega's in Zuid-Europa en daarvoor hoef je minder uren te werken. Ook heb je meer vakantiedagen en betere secundaire arbeidsvoorwaarden. Als marketeer in Noord-Europa krijg je meer vrijheid als het gaat om de begintijd van je werkdag en de mogelijkheden om vanuit huis te werken. Zelfs als je op internationaal niveau werkt heb je over het algemeen minder reistijd voor je werk dan wanneer je Zuid-Europa diezelfde baan zou hebben.

Secundaire arbeidsvoorwaarden: blijf van mijn geld! We ondervroegen de respondenten welke secundaire arbeidsvoorwaarden ze ontvingen en welke daarvan ze zouden kunnen missen. Hoewel je zou denken dat laptop en mobiele telefoon noodzakelijk zijn om überhaupt te kunnen werken, geeft 13% van de ondervraagden aan die een laptop of een mobiele telefoon hebben ook zonder te kunnen.

Het bedrijfsmiddel dat het meest genoemd wordt als niet-noodzakelijk is echter de Blackberry. Van degenen die een Blackberry van de zaak hebben geeft 30% aan ook zonder te kunnen. Lunchvergoedingen en toegang tot Internet en e-mail vanuit huis zijn belangrijk voor de respondenten. De onmisbare arbeidsvoorwaarden zijn de bonusregeling en het pensioen.

Vakanties
Vakantieregelingen verschillen sterk binnen Europa. Wel geldt over het algemeen dat bij meer dan 31 vakantiedagen per jaar de werknemer werkzaam is binnen de consumentenbranche of bij een industrieel bedrijf; vaak werkt de werknemer er langer dan tien jaar.

Begintijden
De marketeers die 's ochtends al voor 8 uur beginnen, bekleden meestal een baan op directieniveau. Degenen die na 9 uur beginnen, hebben lagere salarissen; het is zeer waarschijnlijk dat zij op een kantoor of bij een technisch bedrijf werken.

Over O'Connell Marketing Recruitment
O'Connell voorziet in gespecialiseerde en klantgerichte diensten op het gebied van de werving van internationale marketing- en communicatiespecialisten. De diensten zijn specifiek afgestemd op de behoeften van zowel cliënten als kandidaten. Ons cultureel divers samengestelde team zet zijn internationale marketingexpertise in vanuit de vastbeslotenheid de verwachtingen van onze cliënten structureel te overtreffen. We zijn erop gericht onze cliënten, kandidaten en medewerkers waarde te bieden op basis van leiderschap, integriteit en teamwork.

Oprichter en directeur is de Australische Paula O'Connell. Paula heeft gedurende tien jaar in Sydney, Londen en Centraal-Europa marketeers gerekruteerd voordat ze naar Nederland verhuisde. O'Connell Marketing Recruitment is in 2002 opgericht en heeft nu tien medewerkers uit de hele wereld in dienst.

###

Noot voor de redactie,