Nummer 
                                                                              2008079BW 



                                                                              Datum 

                                                                              13 maart 2008 






Schakelklassen 1 augustus van start 

Nieuwe onderwijsvoorziening voor basisschoolkinderen met taalachterstand 

Op 1 augustus aanstaande start een nieuwe voorziening in het Tilburgse onderwijs: 
schakelklassen. Schakelklassen zijn er voor leerlingen in het basisonderwijs met een 
taalachterstand. Deze leerlingen kunnen in het nieuwe schooljaar ondersteuning krijgen        
door taalhulp of door gebruik te maken van de taalklas, de taalschool of de topklas op het      
St. Odulphus Lyceum.                                                                               

Wethouder Hugo Backx (Onderwijs): "Leerlingen met een taalachterstand presteren vaak              
alléén door die achterstand onder hun eigenlijke niveau. Ik ben dan ook erg blij dat de       
schakelklassen binnenkort van start gaan. Het intensieve taalonderwijs in deze klassen             
moet ervoor zorgen dat deze leerlingen na een jaar weer bijgespijkerd zijn om aan het             
reguliere onderwijs deel te nemen. Met de verschillende niveaus van schakelklassen gaan         
we de taalachterstand in Tilburg stevig aanpakken."                                                

Drietrapsmodel                                                                                  
Schakelklassen zijn een landelijk initiatief om onderwijsachterstand te bestrijden. De             
ervaringen in andere steden zijn zeer positief. In Tilburg komt er een drietrapsmodel voor         
schakelklassen in het basisonderwijs (groep 3 t/m 7); de taalhulp, de taalklas en de               
taalschool. De taalhulp biedt ondersteuning in de eigen groep of school. Dit gebeurt door          
een taalspecialist. Voor leerlingen die meer hulp nodig hebben is er de taalklas, op de            
eigen of een nabij gelegen school. De leerling volgt dan een jaar lang twee aaneengesloten         
dagen in de week onderwijs in de taalklas en drie dagen in de eigen klas. Voor kinderen die   
de Nederlandse taal nog helemaal niet beheersen, zoals nieuwkomers, komen er                       
taalscholen in de stad. Hier volgen zij dagonderwijs dat volledig in het teken staat van           
Nederlands als tweede taal.        

Topklas                                                                                       
Daarnaast komt er op het St. Odulphus Lyceum een topklas. Dit is de schakelklas voor              
leerlingen na groep 8 die in principe een havo of vwo-niveau hebben, maar door                  
onvoldoende taalvaardigheid er niet in slagen om de daarvoor vereiste CITO-score te                
behalen. "De naam topklas is ontleend aan de ambitie om talentvolle (allochtone) jongeren          
met een taalachterstand het uiterste uit zichzelf te laten halen", aldus Backx. De leerlingen      
blijven een extra jaar ingeschreven op een basisschool. De topklas biedt hen gedurende dit 
jaar intensief en voltijds taalonderwijs op het niveau van groep 8, zodat hun 
taalvaardigheid verbetert en zij aan kunnen sluiten op het middelbaar onderwijs. 

Criteria 
De selectie van de leerlingen voor de schakelklassen in het basisonderwijs gebeurt onder 
andere op basis van CITO- en Taaltoetsen Allochtone Kinderen én expertise van de school 
om de leerling te ondersteunen. Daarnaast wordt ook gekeken naar de motivatie en 
werkhouding van de leerling en de betrokkenheid van de ouders. Aanmelding van 
leerlingen voor de schakelklassen gebeurt door de ouders of de school. 



















Uitwerking 
De gemeente stelt voor de realisatie van de schakelklassen een subsidie van bijna 600.000 
euro beschikbaar voor de schooljaren 2008-2009 en 2009-2010. Daarnaast leveren 
basisscholen een bijdrage. Binnenkort start de 'werving' van de leerlingen, waarna ook 
duidelijk zal worden op welke locaties de schakelklassen een plek krijgen.