Ingezonden persbericht

Nieuw tijdperk breekt aan met crowdsourcing;

bedrijven worden socialer, de consument wordt écht serieus genomen
CreativeCrowds verbindt bedrijven en communities met hulp van investering van het Dutch Creative Industry Fund

Bekijk ook het videobericht van Rutger Docter, een van de oprichters van CreativeCrowds via http://www.yellow-communications.com/creativecrowds.asp

Amsterdam, 13 maart 2008 - CreativeCrowds is een startup die zich bezighoudt met crowdsourcing. Met crowdsourcing kunnen bedrijven hun relaties, waaronder consumenten, aanspreken voor bijvoorbeeld advies en innovatiedoeleinden. Op deze manier worden crowds (groepen mensen op het internet) betrokken bij bedrijfsprocessen. De tijd dat consumenten alleen nog maar consumeren is voorbij. Ze willen en kunnen steeds meer invloed uitoefenen op het ontwikkelen en verbeteren van producten en diensten. Crowdsourcing maakt dit mogelijk. Dankzij een investering van het Dutch Creative Industry Fund (DCIF) kan de jonge internetonderneming CreativeCrowds aan de slag.

Consument wordt producent

Crowdsourcing is outsourcing naar de consument; consumenten krijgen de mogelijkheid concrete invloed uit te oefenen op een product of dienst. Zo krijgen producenten uniek inzicht in de consumentenbehoeften. Bovendien draagt crowdsourcing bij aan de merk-betrokkenheid van de consument. De consument wil graag betrokken worden: iedere consument wordt zelf ontwerper/ontwikkelaar. "Het gaat verder dan het traditionele consumentenonderzoek en is een vorm van virale marketing met meer inhoud", aldus medeoprichter Rutger Docter.

Communities en bedrijven werken samen

Bedrijven krijgen via crowdsourcing ook de kans nieuwe producten en diensten te toetsen bij een grote groep mensen en zo samen met de consument te innoveren. Waar markt-onderzoek nu vaak nog met surveys of focusgroepen wordt gedaan, kan dit nu ook via online communities zoals CreativeCrowds aanbiedt. CreativeCrowds werkt hiervoor samen met bestaande communities. Rutger Docter: "Een merkcommunity van een bedrijf is niet per se aantrekkelijk voor de online consument. Consumenten zijn vaak al verbonden met verschillende online communities." De visie van CreativeCrowds is dat het beter is op bestaande communities, waar al miljoenen mensen bij elkaar komen, de consumenten te bereiken. Om dit mogelijk te maken heeft CreativeCrowds een uniek platform ontwikkeld: CreativeChallenge. Samenwerken met gebruikers wordt voor bedrijven toegankelijker door CreativeChallenge.

De oprichters
Rutger Docter, Carl Lens en Stijn van Balen vormen het brein achter CreativeCrowds. Het bedrijf zit in de opstartfase, dankzij een investering van de Dutch Creative Industry Fund (DCIF) kunnen de initiatiefnemers nu echt aan de slag. "Wij geloven in de kracht van mensen en de kracht van het internet. De investering geeft ons de kans om al onze tijd nu echt in ons bedrijf en de ontwikkeling van ons platform CreativeChallenge te stoppen, ook zijn we enthousiast over de samenwerking met de partners binnen DCIF", aldus Rutger Docter.

Guido van Nispen, fundmanager van DCIF: "CreativeCrowds is een jonge onderneming met een veelbelovende toekomst. De enthousiaste initiatiefnemers van CreativeCrowds zijn gedreven ondernemers die over de juiste kwaliteiten beschikken om deze relatief nieuwe markt in Nederland te laten groeien."

Over DCIF
Ilse media zette in oktober 2005 het Dutch Creative Industry Fund (DCIF), Creating capital by innovating media op. Doel van het fonds is het investeren in en stimuleren van startende ondernemers en ondernemingen op het gebied van de digitale creatieve sector. DCIF investeert geld in een onderneming waarvoor aandelen verkregen worden. Partners binnen DCIF zijn, naast ilse media, IDG Nederland, Telegraaf Media Nederland en Veronica Holding. DCIF investeerde onder andere in Wakoopa en Bliin. Meer informatie op: www.dcif.nl

Over CreativeCrowds
CreativeCrowds is een jong concept en service bedrijf dat zich volledig bezighoudt met crowdsourcing. Crowdsourcing is het online samenwerken met de consument: outsourcing to the crowds. Consumenten worden echt betrokken bij merken, producten en diensten. Door crowdsourcing krijgen bedrijven uniek inzicht in de wensen en behoeften van de consument. Het geeft de producent een manier om online communities te betrekken bij het ontwikkelen van nieuwe producten. Het team van CreativeCrowds heeft een brede achtergrond en ervaring in de online wereld. De bedrijfsmissie is bedrijven en instellingen verder te helpen met de kracht van online communities. CreativeCrowds wordt technisch ondersteund door Driebit BV. Meer informatie op: www.creativecrowds.com en www.crowdsourcingdirectory.com.

Contactpersoon voor de pers:
Yellow Communications, telefoon 023 - 555 24 34
Karin van Geelen, karin@yellow-communications.com
CreativeCrowds, telefoon 06 48 34 59 19
Rutger Docter, rutger@creativecrowds.com