Rijksuniversiteit Groningen

Persbericht

Rijksuniversiteit Groningen / nummer 36 / 14 maart 2008

Kennis over klanten en klantgedrag steeds belangrijker

Onderzoekscentrum CIC stelt nieuwe managing director aan

Sinds begin deze maand wordt het Customer Insights Center (CIC) van de Rijksuniversiteit Groningen geleid door een nieuwe managing director, Jelle Bouma. Hij is in deze rol verantwoordelijk voor de professionalisering van het onderzoekscentrum, dat wetenschap dichter bij de praktijk brengt.

Bouma is afkomstig van Deloitte Nederland. Daar was hij als lid van het senior management verantwoordelijk voor klantorganisatieveranderingen op het gebied van marketing. Daarvoor was hij werkzaam bij Accenture als senior consultant. Daarnaast is hij jarenlang actief in de wetenschap als onderzoeker op het gebied van de slaag- en faalfactoren van customer relationship management. Tenslotte is hij lid van de Congres Adviesraad van de Marketing Associatie Rijksuniversiteit Groningen.

In de marketing wordt kennis over klanten en klantgedrag - Customer Insights - steeds belangrijker, aldus Bouma. Deze kennis is voor alle commerciële bedrijven cruciaal bij de vorming van de marketing- en klantcontactstrategie, alsmede de operatie. De continu veranderende markten en klanten vereisen dat bedrijven goed op de hoogte zijn en blijven van de meest recente ontwikkelingen op het gebied van Customer Insights.

Informatie

Veel bedrijven zien het momenteel als één van de allerbelangrijkste uitdagingen om de aanwezige klantinformatie te vertalen naar inzichten in wat klanten echt nodig hebben. Bouma: 'Er wordt dan ook steeds meer geïnvesteerd in het verkrijgen en verwerken van cijfermatige informatie over klanten en klantgedrag. Bedrijven lopen echter tegen verschillende problemen aan bij het verkrijgen en benutten van deze informatie. Dit maakt diepgaande kennis op het gebied van Customer Insights van cruciaal belang.'

Linking pin

Vanuit de Rijksuniversiteit Groningen wordt deze kennis aangeboden door het Customer Insights Center (CIC). Dit onderzoekscentrum vormt de 'linking pin' tussen het bedrijfsleven en de wetenschap op het gebied van het verwerven van en omgaan met diepgaande klantkennis. Een twintigtal onderzoekers van het Customer Insights Center vertalen de nieuwste wetenschappelijke inzichten op het gebied van marketing, klanten en klantgedrag naar praktisch bruikbare rapporten, workshops, opleidingen en seminars. Op dit moment maken een vijftiental bedrijven hiervan actief gebruik, waaronder KPN, TNO, Essent, Nuon, Agis, Achmea, Frieslandbank en Wehkamp.

Noot voor de pers

Meer informatie: drs. Jelle Bouma, tel. 050- 363 3967 of 06-5161 8191, e-mail: j.t.bouma@rug.nl

Website van het Customer Insights Center:

http://www.rug.nl/economie/faculteit/vakgroepen/marketing/cic

Redactie

Afdeling Communicatie / Postbus 72, 9700 AB Groningen / 050 - 363 44 44 / communicatie@rug.nl / www.rug.nl

Rijksuniversiteit Groningen

De Rijksuniversiteit Groningen behoort tot de top van de Europese research-universiteiten en is internationaal georiënteerd. De universiteit is maatschappelijk actief en voelt zich betrokken bij haar omgeving. Talent, ambitie en prestatie van de 25.000 studenten en 5.500 medewerkers worden waar mogelijk gehonoreerd.