Gemeente Doetinchem

Aanpak verkeersknelpunten bedrijventerrein De Huet

De gemeente Doetinchem en ondernemersvereniging IG&D zijn het eens over een pakket maatregelen om de verkeersoverlast op bedrijventerrein De Huet aan te pakken.

Al een paar jaar is op bedrijventerrein De Huet sprake van knelpunten op het gebied van verkeersveiligheid, representativiteit en parkeeroverlast. Voor de IG&D was dat aanleiding om in gesprek te gaan met de gemeente Doetinchem over de aanpak van deze knelpunten.

Knelpunten
In toenemende mate parkeren bestuurders hun (bestel)autos, vrachtwagens en trekkers met opleggers op de rijbaan en in de groenstroken, waardoor schade aan het wegdek en het groen ontstaat. s Avonds, s nachts en in het weekend staan er op de invalswegen van het bedrijventerrein veel opleggers van werknemers die in De Huet wonen. De opleggers met ongewenste reclameuitingen ontnemen het zicht op de zichtlocaties, waardoor het bedrijventerrein een onaantrekkelijke aanblik krijgt. Ook de verkeersveiligheid op bedrijventerrein De Huet staat onder druk. Op het traject Mercuriusstraat Edisonstraat is het relatief druk, wordt te hard gereden en staan veel geparkeerde voertuigen. De verkeersdrukte wordt veroorzaakt doordat een deel van het verkeer de verkeerslichten op het kruispunt Energieweg Plattenburgstraat Liemersweg mijdt en kiest voor de sluiproute Mercuriusstraat Edisonstraat. Uit geregistreerde ongevalsgegevens blijkt dat zich in de periode 2003 t/m 2005 op het kruispunt Mercuriusstraat Edisonstraat ter hoogte van Senefelder Misset drie letselongevallen hebben voorgedaan. In alle gevallen werd hierbij geen voorrang verleend aan bestuurders van rechts. Een voor de hand liggende verklaring voor deze ongevallen is de snelheid waarmee het verkeer dit kruispunt kan passeren zonder voorrang te verlenen. Op de overige kruispunten en wegvakken op het bedrijventerrein zijn geen opvallende ongevalscijfers waar te nemen (2 letselongevallen op het kruispunt Mercuriusstraat Voltastraat ter hoogte van autobedrijf De Walmolen en 1 letselongeval op het wegvak van de Mercuriusstraat tussen de Edisonstraat en de Hanzestraat). De fietsoversteken aan de Edisonstraat en de Mercuriusstraat worden als onveilig ervaren door de hoge snelheid van het verkeer en geparkeerde voertuigen die het zicht belemmeren.

Maatregelen
De gemeente Doetinchem en de IG&D hebben overeenstemming bereikt over een samenhangend pakket van maatregelen om de verkeersknelpunten op bedrijventerrein De Huet op te lossen.
Op de entrees van het bedrijventerrein aan de Hanzestraat, Mercuriusstraat en Edisonstraat wordt een parkeerverbod ingesteld voor alle voertuigen. Daarnaast gaat er van maandag t/m vrijdag van 18.00 6.00 uur en in het weekend een parkeerverbod gelden voor voertuigen langer 6 meter en/of hoger dan 2,40 meter. Om het veilig parkeren op de rijbaan te stimuleren worden er 111 parkeervakken op het wegdek aangebracht. Ook wordt de parkeerhaven aan de Voltastraat uitgebreid.

Verkeersveiligheid
Om de verkeersveiligheid te verbeteren worden de twee TNT-brievenbussen aan de Edisonsstraat verplaatst en voorzien van een langsparkeerplaats. Om bestuurders te wijzen op hun rijgedrag worden in de Mercuriusstraat twee dynamische snelheidsinformatieborden opgehangen. Verder worden de kruispunten en fietsoversteken door betere belijning en bebording geaccentueerd.

Planning en kosten
De uitvoering van de maatregelen start medio 2008. Het complete pakket van maatregelen kost 78.122.