Consumentenbond


---

14 maart 2008

Nieuwe maatregelen tegen ongezonde kidsmarketing gewenst

In het kader van Wereld Consumentendag (zaterdag 15 maart) roepen wereldwijd tal van consumentenorganisaties op tot maatregelen tegen reclames en andere marketingacties voor snoep, koek en andere ongezonde kindervoeding. De oproep is gericht aan regeringen over de hele wereld en aan de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO). Ook de Consumentenbond heeft zich bij dit initiatief aangesloten.

Wereldwijd kampen ten minste 22 miljoen kinderen van 5 jaar en jonger met overgewicht. De WHO heeft in 2006 een rapport uitgebracht waarin staat dat reclame voor levensmiddelen veel vet, suiker en zout er voor zorgt dat kinderen meer van die ongezonde producten gaan eten. Het effect is mogelijk in arme landen groter dan in de rijkere landen, omdat kinderen in arme landen minder bekend zijn met de dubbele bodem van de reclame.

Maatregelen
De consumentenorganisaties, verenigd in de wereldwijde koepel Consumers International, roepen op tot een verbod op radio en tv-reclame voor ongezonde levensmiddelen tussen 6 uur 's ochtend en 9 uur 's avonds. Daarnaast moeten ook de spaaracties (flippo's etc) en de inzet van kinderidolen aan banden worden gelegd. Deze maatregelen komen overeen met eisen die Consumentenbond eerder al voor de situatie in Nederland heeft gesteld. Deze eisen zijn nog niet ingewilligd.