SP: Zwarte lijst voor klantonvriendelijke vliegmaatschappijen

15/03/2008 20:18

SP

De SP wil dat er een zwarte lijst komt voor luchtvaartmaatschappijen die de reizigers slecht behandelen. Door de grote druk van de commercie hebben veel maatschappijen nauwelijks reservematerieel waardoor regelmatig vluchten uitvallen. Nog te vaak worden reizigers hier te slecht voor gecompenseerd. SP-Kamerlid Emile Roemer wil de luchtvaartmaatschappijen die te slecht met hun klanten omgaan op een zwarte lijst zetten en weren van Nederlandse luchthavens.

De Tweede Kamer spreekt binnenkort over de komst van een zwarte lijst voor onveilige luchtvaartmaatschappijen. Roemer: "Het is goed dat we luchtvaartmaatschappijen hard straffen als ze door de grote concurrentie te veel bezuinigen op de veiligheid. Wat mij betreft geldt dit ook voor de maatschappijen die de rechten van de klanten te vaak schenden. Door de behoefte om fors te bezuinigen, komen deze rechten bij steeds meer maatschappijen ernstig in het geding."

Regelmatig gebeurt het dat vluchten uitvallen, omdat er geen vervanging is voor een kapot vliegtuig. Soms is het zelfs zo erg dat een luchtvaartmaatschappij meer vliegtuigen inroostert dan dat zij heeft. Hier wordt moedwillig ingezet op de uitval van de minst aantrekkelijke vlucht. Ook worden soms vluchten geschrapt vanwege te weinig verkochte tickets, om te voorkomen dat op de vlucht verlies wordt gemaakt.

De Europese Commissie heeft in een Verordening geregeld dat reizigers in veel gevallen recht hebben op een goede compensatie als een vlucht uitvalt. Veel luchtvaartmaatschappijen houden zich hier niet goed aan en de Nederlandse regering controleert hier volgens de SP onvoldoende op. Roemer: "Indien luchtvaartmaatschappijen weten dat zij op een zwarte lijst komen als zij rechten van reizigers schenden, zullen ze zich vermoedelijk veel beter gedragen. Ik zal minister Eurlings vragen om deze zwarte lijst op te gaan stellen."