Internationaal Z-day 15 maart


international Zeitgeist day

AMSTERDAM, 20080310 -- Op 15 maart wordt wereldwijd op 2.000 lokaties de succesvolle internetfilm "Zeitgeist" vertoond. Deze film heeft sinds de premiere in Juni een nog steeds groeiende hype ontketend, en wordt nu ruim 2 miljoen maal per maand bekeken via internet.

De film, te zien via www.zeitgeistmovie.com en via Video Google, onderzoekt algemeen heersende wereldbeelden, en de mate waarin zij kunstmatig gemanipuleerd worden. De film bestaat uit drie delen: het vergelijken van vertellingen in de Bijbel met oudere vertellingen en religies; de terreuraanslag van 11 september 2001 en tot slot het Amerikaanse stelsel van centrale banken in combinatie met federale inkomstenbelasting. De filmmaker Peter Joseph stelt dat aan eenieder systematisch een kunstmatige Zeitgeist opgedrongen wordt, waarvan wij ons zouden kunnen losmaken mits wij dit onderkennen. Mede door de artistieke montage en muziek is de film een nog groter succes geworden dan de in 2005 verschenen "Loose Change" die uitsluitend de aanslagen op elf september behandelde, en zij wordt maandelijks meer dan 2.000.000 maal gestart. De film heeft inmiddels veel kritiek ontvangen over onnauwkeurigheden, maar voor de fans lijkt dat geen doorslaggevend bezwaar.